האם יעקב לא חשש שבניו יפגעו ביוסף – דבר תורה לפרשת וישב
וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי (לז, יג) האם יעקב לא חשש
וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי (לז, יג) האם יעקב לא חשש
וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר… לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ (לב, ו) ה'ספורנו' מבאר את המילים 'למצוא חן בעיניך' – כי אין ספק
בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל
יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ (לג, ט) מה ביאור תשובת עשו ליעקב? ספורנו מבאר שעשו
וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה (לב, ה) מדוע
וַיַּעֲנוּ בְנֵי יַעֲקֹב אֶת שְׁכֶם וְאֶת חֲמוֹר אָבִיו בְּמִרְמָה וַיְדַבֵּרוּ אֲשֶׁר טִמֵּא אֵת דִּינָה אֲחֹתָם (לד, יג) מדוע בני יעקב
לאחר שנפרד יעקב מעשו אחיו, הגיע לארץ ישראל וקבע את מקומו סמוך לשכם, כפי שכתוב "וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם
עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה (לב, ה) מדוע יעקב אמר למלאכים לספר לעשו שהתגורר אצל לבן? רש"י: במילים אלו
וַיֹּאמֶר הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל… הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ. וַיֹּאמְרוּ לֹא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים… (כט, ז-ח) רש"י:
וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה… (לא, יד) מדוע רחל ענתה לפני לאה? מדרש רבה (עד, ד):
וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב מַקַּל לִבְנֶה לַח וְלוּז וְעַרְמוֹן וַיְפַצֵּל בָּהֵן פְּצָלוֹת לְבָנוֹת מַחְשׂף הַלָּבָן אֲשֶׁר עַל הַמַּקְלוֹת (ל, לז) מדוע
וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי (כט, כה)
גיליון פרשת ויצא תשפ"ג וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר (כט, ב) מדוע האבן היתה מונחת על פי הבאר? רש"ר
וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה (כט, יח) מדוע יעקב הציע שיעבוד פרק זמן כה ארוך, 'שֶׁבַע שָׁנִים' ולא
כל אחד משלושת האבות הגיע לשלמות, בעבודה מיוחדת על אחת משלוש המידות היסודיות, אברהם במידת החסד, יצחק בגבורה ויעקב –
וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ (כח, יב) מה פשר החלום? מה
וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי (כז, א)
וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב (כה, כח) האם יצחק הבחין וידע מיהו עשו? הרד"ק
וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד (כו, יג) מדוע התורה מכנה אותו 'הָאִישׁ', ולא קורא לו בשמו,
בתחילת הפרשה בין תיאור הולדת וגידול יעקב ועשו בפרק כה, לבין סיפור הברכות שניתנו ליעקב, שמתוארות במרכז פרשת תולדות בפרק
וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת (כז, ד) מדוע יצחק כרך את ברכתו
וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַָה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ (כה, כא) מדוע רבקה היתה עקרה?
מתוך ספרי תורתך שאלתי עמוד 98 בכור שור: אליעזר סבר שכדי לבדוק את האשה עליו לבחון שלושה דברים: שתהא יפה,
וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת אֲדֹנִי מְאֹד וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים (כד, לה) מדוע אליעזר
הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם (כד, יג) מדוע הוא המתין ליד באר המים
וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ (כד, ג) מדוע
מדוע אברהם השביע את אליעזר שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות עליהן? רד"ק: משום שזרע כנען ארור
לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה לְעֵינֵי בְנֵי חֵת בְּכֹל בָּאֵי שַׁעַר עִירוֹ (כג,יח) מדוע הקפיד אברהם לבצע את המכירה 'לְעֵינֵי בְנֵי חֵת'? רבי
וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר (כג, ג) מדוע דיבר תחילה עם 'בְּנֵי חֵת', ולא מיד
מידותיו של אברהם אבינו בקבורת שרה בפרשתנו מאריכה התורה לפרטי פרטים בתיאור קניית מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, משום
"וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה", מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו[1]? מדרש רבה (נו, יא): (על הפסוק "וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל
מתחילת הפרק מכונה אליעזר 'עֶבֶד'[1], והחל מפגישתו עם רבקה הוא נקרא 'הָאִישׁ'[2], והחל מכניסתו לבית בתואל מכונה שוב 'עֶבֶד'[3]. מה
"הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ" (כד, נא) לאחר ובעקבות דברי אליעזר, הסכימו בתואל ולבן שיקח את
כד, כב וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם
כד, יד וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק
כד, ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ… אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי מדוע שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות
כג, יא לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבֹר מֵתֶךָ
כג, ב וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע… וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ מדוע יצחק לא הוזכר בהספד לאמו, הרי החיוב שלו
הִנֵּה נָא הָעִיר הַזֹּאת קְרֹבָה לָנוּס שָׁמָּה וְהִוא מִצְעָר אִמָּלְטָה נָא שָׁמָּה (יט, כ) אברהם התפלל להקב"ה שלא יהפוך את
וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק (כא, י) מדוע
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר… (כא,יד)
הִנֵּה נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת… אוֹצִיאָה נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם (יט, ח) מדוע לוט הציע למלאכים 'וַעֲשׂוּ
על זריזותו של אברהם קוראים אנו בפרשת השבוע בכמה עניינים שונים, שהמשותף להם, זריזות שנובעת מאמונה בהקב"ה ורצון לעבדו בלבב
וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים חָדַל לִהְיוֹת לְשָׂרָה אֹרַח כַּנָּשִׁים (יח, יא) הספורנו מבאר: "שחשבה שהיה דבר המלאך ברכת נביא
מדוע שאלו המלאכים על בני לוט, הרי לא היו לו בנים? יש על כך כמה תשובות מתוך ספרי –
וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק (כא,ג) מדוע נצטוה לקרוא לו יצחק? ("שָׂרָה… יֹלֶדֶת
מה המנויים ורוכשי הספרים אומרים עלינו?
מלאו כאן את פרטיכם ותקבלו קבצי הלכה מתומצתים, ברורים ומותאמים המופצים לפני כל חג, וכן עדכונים על ספרים חדשים והודעות על מבצעים מיוחדים.
© 2021 כל הזכויות שמורות לחגי ולוסקי