ביאור תשובת עשו ליעקב – רעיון לפרשת וישלח

וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ (לג, ט)

מה ביאור תשובת עשו ליעקב?

ספורנו  מבאר שעשו הסתפק מדוע יעקב שלח לו את המנחה, האם כמנחת חסד או כמנחת כבוד. אם כחסד, הרי שאינו צריך, ואם כמנחת כבוד, משהתפייסו, אמר לו עשו: אינך צריך לכבד אותי.

כלי יקר מתרץ שעשו אמר 'יֶשׁ לִי רָב אָחִי', לעומת תשובת יעקב: 'כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל'. לרשעים, למרות שיש להם כל כסף וזהב שבעולם, מרגישים שעדיין הם חסרים, ויש להם רב אבל לא כל צורכם, ולכן עשו אמר 'יֶשׁ לִי רָב אָחִי', אבל לא כל, כי הם עדיין חסרים, "יש בידו מנה, רוצה מאתיים". לעומתם, התייחסות הצדיקים הפוכה, גם אם יש להם מעט, הם מסתפקים בו ושמחים בחלקם, ונראה כאילו יש להם כל.

מלבי"ם מסביר שעשו אמר לו, שאת ערך המנחה ניתן להחשיב בשתי אמות מידה שונות. אם לפי ערכו של המקבל, אזי גם אם יעקב חושב שנתן לו כאן מתנה בעלת ערך רב, הרי הוא טועה, שכן 'יֶשׁ לִי רָב אָחִי'. ואם המנחה נמדדת על פי ערכו של הנותן, ונתן את כל אשר לו, הרי הוא עשו מוותר לו, 'יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ'.

 

רעיון לפרשת וישלח

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן