גליון תורתך שאלתי – חיי שרה תשפ"ד
וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה (כג, ב) מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו? רבינו בחיי: יצחק לא ידע על מיתתה,
וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה (כג, ב) מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו? רבינו בחיי: יצחק לא ידע על מיתתה,
בפרשת השבוע אנו קוראים על אחד האירועים ההיסטוריים שבתולדות עמנו. אברהם ממשיך את השושלת, ומקיים את הבטחת הקב"ה: "כִּי בְיִצְחָק
גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי (כג, ד) בפרשתנו האריכה התורה מאד בתיאור קניית
וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת (כד, יט) מדוע רק לאחר שסיים לשתות הציעה להשקות גם
וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה (כד, ח) לאחר שאברהם הזהיר
וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל (כד, א) מדוע כפלה התורה לשונה, 'זָקֵן', 'בָּא בַּיָּמִים'? פסיקתא זוטרתא:
וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר (כג, כ) לאחר שהתורה כתבה 'וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן' (לעיל פסוק יז), מדוע
וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים… (כג, א) מדוע כתבה התורה 'וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה', ולא כתבה 'ותחי'?
מתוך ספרי תורתך שאלתי עמוד 98 בכור שור: אליעזר סבר שכדי לבדוק את האשה עליו לבחון שלושה דברים: שתהא יפה,
וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת אֲדֹנִי מְאֹד וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים (כד, לה) מדוע אליעזר
הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם (כד, יג) מדוע הוא המתין ליד באר המים
וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ (כד, ג) מדוע
מדוע אברהם השביע את אליעזר שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות עליהן? רד"ק: משום שזרע כנען ארור
לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה לְעֵינֵי בְנֵי חֵת בְּכֹל בָּאֵי שַׁעַר עִירוֹ (כג,יח) מדוע הקפיד אברהם לבצע את המכירה 'לְעֵינֵי בְנֵי חֵת'? רבי
וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר (כג, ג) מדוע דיבר תחילה עם 'בְּנֵי חֵת', ולא מיד
מידותיו של אברהם אבינו בקבורת שרה בפרשתנו מאריכה התורה לפרטי פרטים בתיאור קניית מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, משום
"וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה", מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו[1]? מדרש רבה (נו, יא): (על הפסוק "וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל
מתחילת הפרק מכונה אליעזר 'עֶבֶד'[1], והחל מפגישתו עם רבקה הוא נקרא 'הָאִישׁ'[2], והחל מכניסתו לבית בתואל מכונה שוב 'עֶבֶד'[3]. מה
"הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ" (כד, נא) לאחר ובעקבות דברי אליעזר, הסכימו בתואל ולבן שיקח את
כד, כב וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם
כד, יד וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק
כד, ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ… אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי מדוע שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות
כג, יא לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבֹר מֵתֶךָ
כג, ב וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע… וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ מדוע יצחק לא הוזכר בהספד לאמו, הרי החיוב שלו
מידת החסד של רבקה – לפרשת חיי שרה "הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ" (כד, נא) לאחר
מה המנויים ורוכשי הספרים אומרים עלינו?
מלאו כאן את פרטיכם ותקבלו קבצי הלכה מתומצתים, ברורים ומותאמים המופצים לפני כל חג, וכן עדכונים על ספרים חדשים והודעות על מבצעים מיוחדים.
© 2021 כל הזכויות שמורות לחגי ולוסקי