מדוע רחל ענתה לפני לאה
וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה… (לא, יד) מדוע רחל ענתה לפני לאה? מדרש רבה (עד, ד):
וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה… (לא, יד) מדוע רחל ענתה לפני לאה? מדרש רבה (עד, ד):
וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב מַקַּל לִבְנֶה לַח וְלוּז וְעַרְמוֹן וַיְפַצֵּל בָּהֵן פְּצָלוֹת לְבָנוֹת מַחְשׂף הַלָּבָן אֲשֶׁר עַל הַמַּקְלוֹת (ל, לז) מדוע
וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי (כט, כה)
גיליון פרשת ויצא תשפ"ג וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר (כט, ב) מדוע האבן היתה מונחת על פי הבאר? רש"ר
וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה (כט, יח) מדוע יעקב הציע שיעבוד פרק זמן כה ארוך, 'שֶׁבַע שָׁנִים' ולא
כל אחד משלושת האבות הגיע לשלמות, בעבודה מיוחדת על אחת משלוש המידות היסודיות, אברהם במידת החסד, יצחק בגבורה ויעקב –
וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ (כח, יב) מה פשר החלום? מה
וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי (כז, א)
וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב (כה, כח) האם יצחק הבחין וידע מיהו עשו? הרד"ק
וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל עַד כִּי גָדַל מְאֹד (כו, יג) מדוע התורה מכנה אותו 'הָאִישׁ', ולא קורא לו בשמו,
בתחילת הפרשה בין תיאור הולדת וגידול יעקב ועשו בפרק כה, לבין סיפור הברכות שניתנו ליעקב, שמתוארות במרכז פרשת תולדות בפרק
וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת (כז, ד) מדוע יצחק כרך את ברכתו
וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַָה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ (כה, כא) מדוע רבקה היתה עקרה?
מתוך ספרי תורתך שאלתי עמוד 98 בכור שור: אליעזר סבר שכדי לבדוק את האשה עליו לבחון שלושה דברים: שתהא יפה,
וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת אֲדֹנִי מְאֹד וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים (כד, לה) מדוע אליעזר
הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם (כד, יג) מדוע הוא המתין ליד באר המים
וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ (כד, ג) מדוע
מדוע אברהם השביע את אליעזר שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות עליהן? רד"ק: משום שזרע כנען ארור
לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה לְעֵינֵי בְנֵי חֵת בְּכֹל בָּאֵי שַׁעַר עִירוֹ (כג,יח) מדוע הקפיד אברהם לבצע את המכירה 'לְעֵינֵי בְנֵי חֵת'? רבי
וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר (כג, ג) מדוע דיבר תחילה עם 'בְּנֵי חֵת', ולא מיד
מידותיו של אברהם אבינו בקבורת שרה בפרשתנו מאריכה התורה לפרטי פרטים בתיאור קניית מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, משום
"וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה", מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו[1]? מדרש רבה (נו, יא): (על הפסוק "וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל
מתחילת הפרק מכונה אליעזר 'עֶבֶד'[1], והחל מפגישתו עם רבקה הוא נקרא 'הָאִישׁ'[2], והחל מכניסתו לבית בתואל מכונה שוב 'עֶבֶד'[3]. מה
"הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ" (כד, נא) לאחר ובעקבות דברי אליעזר, הסכימו בתואל ולבן שיקח את
כד, כב וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם
כד, יד וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק
כד, ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ… אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי מדוע שלא יקח אשה מבנות הכנעני? במה בנות ארם עדיפות
כג, יא לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ קְבֹר מֵתֶךָ
כג, ב וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע… וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ מדוע יצחק לא הוזכר בהספד לאמו, הרי החיוב שלו
הִנֵּה נָא הָעִיר הַזֹּאת קְרֹבָה לָנוּס שָׁמָּה וְהִוא מִצְעָר אִמָּלְטָה נָא שָׁמָּה (יט, כ) אברהם התפלל להקב"ה שלא יהפוך את
וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק (כא, י) מדוע
וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר… (כא,יד)
הִנֵּה נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת… אוֹצִיאָה נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם (יט, ח) מדוע לוט הציע למלאכים 'וַעֲשׂוּ
על זריזותו של אברהם קוראים אנו בפרשת השבוע בכמה עניינים שונים, שהמשותף להם, זריזות שנובעת מאמונה בהקב"ה ורצון לעבדו בלבב
וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים חָדַל לִהְיוֹת לְשָׂרָה אֹרַח כַּנָּשִׁים (יח, יא) הספורנו מבאר: "שחשבה שהיה דבר המלאך ברכת נביא
מדוע שאלו המלאכים על בני לוט, הרי לא היו לו בנים? יש על כך כמה תשובות מתוך ספרי –
וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק (כא,ג) מדוע נצטוה לקרוא לו יצחק? ("שָׂרָה… יֹלֶדֶת
לקראת סוף פרשתנו, אנו קוראים על שינוי שמו של אברהם ושינוי שמה של שרה. מצינו כמה הבדלים בשינוי שמם. ניתן
בתחילת הפרשה אנו קוראים על יציאת אברהם ומשפחתו מחרן, בניסיון הראשון מעשרת הניסיונות. בהמשך מתוארת ירידתו למצרים בעקבות הרעב בארץ
"וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו… וַיִּרְדֹּף עַד דָּן", מדוע הסתכן אברהם ויצא למלחמה, רק כדי להציל את לוט בן אחיו[1]? זהר[2]: אברהם
למה נעקר רק שם אברם ממקומו ולא שם יעקב? בספרי תורתך שאלתי חלק א עמוד 573 הבאתי כמה שיטות,
למען ייטב לי בעבורך – לפרשת לך לך משהחל רעב בארץ, החליט אברהם לרדת מארץ כנען, ומשהתקרבו לכניסה למצרים חשש
אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ… (יב, יג) האם אברהם אבינו לא חשש להכשילם באיסור 'אשת איש'? מלבי"ם
וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה (יב, ב) מדוע כפל הקב"ה את ברכות אברהם "וַאֲבָרֶכְךָ… וֶהְיֵה בְּרָכָה"? מבואר
נח ובני דורו בפרשת השבוע אנו קוראים על נח, שהתורה מעידה עליו בתחילת הפרשה, שהיה 'אִישׁ צַדִּיק תָּמִים'. חז"ל (במסכת
וְהַבָּאִים זָכָר וּנְקֵבָה מִכָּל בָּשָׂר בָּאוּ… וַיִּסְגֹּר ה' בַּעֲדוֹ (ז,טז) מדוע הקב"ה סגר את התיבה, ולא נח? בכור שור מבאר
מה המנויים ורוכשי הספרים אומרים עלינו?
מלאו כאן את פרטיכם ותקבלו קבצי הלכה מתומצתים, ברורים ומותאמים המופצים לפני כל חג, וכן עדכונים על ספרים חדשים והודעות על מבצעים מיוחדים.
© 2021 כל הזכויות שמורות לחגי ולוסקי