א' אלול תשפ"ב – הלכות קריאת שמע וברכותיה (לו)
עא. אם שומע קדיש באמצע שקורא קריאת שמע, לא יענה את כל 'יהא שמיה רבה', אלא יאמר רק: "אמן, יהא
עא. אם שומע קדיש באמצע שקורא קריאת שמע, לא יענה את כל 'יהא שמיה רבה', אלא יאמר רק: "אמן, יהא
סט. השומע קדיש באמצע קריאת שמע, אפילו בבין הפרקים, יענה חמישה אמנים ראשונים בלבד, עד סוף חצי הקדיש. אבל אמן
סז. מי שהגיע לבית כנסת, ושמע צבור אומרים קריאת שמע, אפילו אינו מתפלל עמהם צריך שיאמר עמהם 'שמע ישראל'. ואם
סה. הכוונה היא בפסוק ראשון של קריאת שמע, שיקבל על עצמו עול מלכות שמים. חיוב אמירת פסוק זה הוא מהתורה,
סג. יכול אדם לקרוא קריאת שמע בין כשהוא מהלך ובין כשהוא עומד או יושב, אבל לא שוכב פרקדן – שפניו
סא. הקורא קריאת שמע לפני התפילה מחשש שיעבור זמן קריאת שמע עדיף שיניח תפילין תחילה. סב. בשעת הדחק, אם הזמן
נט. אמרו חז"ל (ברכות יד:) "כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו", ופירשו הראשונים: מפני שהוא
נז. ידקדק מאד בקריאת שמע באותיותיה, ויתן ריוח בין הדבקים, דהיינו כל מילה שסופה כמו תחילת המילה שלאחריה, כגון 'על
נה. הקורא צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא בפיו בקריאת שמע ובברכותיה. בדיעבד, אף אם לא השמיע לאוזניו יצא, בתנאי שהוציא
נג. לכתחילה יש לקרוא קריאת שמע בלשון הקודש (אף אם אינו מבין מה שאומר), בתנאי שיבין את הפסוק הראשון בו
נא. השומע קדיש באמצע קריאת שמע וברכותיה יענה "אמן, יהא שמיה רבה מברך לעלם ולעלמי עלמיא יתברך", ולא יותר. נב.
מט. נאמר בפרשת קריאת שמע 'אשר אנכי מצוך היום', ללמד שצריך האדם להתבונן בדברים בכל יום ויום כאילו הם חדשים.
מז. יש אומרים שצריך לקרוא קריאת שמע בטעמים כמו בקריאת התורה. וצריך להיזהר להפסיק במקום הראוי להפסקה, כדי שיהיה טעם
מה. צריך לדקדק בקריאת שמע שלא להדגיש את האותיות הרפויות, ולא ירפה את האותיות הדגושות. וכן ידקדק בשו"א נע ושו"א
מג. בקריאת פסוק ראשון של קריאת שמע יש לפסק את המילים כך: שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד. כלומר, ה'
מא. אין לומר את הפסוק 'שמע ישראל' פעמיים, וכן אסור לכפול את התיבות ולומר 'שמע – שמע', כיון שנראה כאילו
לט. במילה 'אחד' שבפסוק ראשון יש לכוון שה' מולך בשמים ובארץ ויחיד בעולמו ומולך בארבע רוחות העולם. צריך להאריך מעט
לז. נוהגים להניח יד ימין על העינים בקריאת פסוק 'שמע ישראל', שלא יסתכל בדבר אחר שימנע ממנו לכוון. איטר יד
לה. לכתחילה נכון שיכוין גם פירוש המלים. ופירוש 'ה' אלהינו' – ה' ככתבו, היה, הוה ויהיה, מציאות ה'. אלהינו, מלכנו
לג. הקורא קריאת שמע ללא ברכותיה [כגון שקרא קודם התפילה, כדי לא לאחר זמן קריאת שמע], יצא ידי חובת קריאת
לא. לא ידחה את אמירת קריאת שמע לדקות האחרונות של סוף זמן קריאת שמע. בתוך זמן ק"ש צריך לקרוא את
כא. במוצאי ט' באב מבדילים על היין. ואין מברכים על הנר והבשמים, כיון שהם שייכים למוצא"ש. כב. כל שנה מחמירים
יט. במוצאי שבת מברך ״בורא מאורי האש״ על הנר לפני קריאת מגילת איכה. אם לא בירך בתחילת הלילה יכול לברך
טז. אסור להכין משבת לחול, ולכן אסור להביא את נעלי ט' באב או את הקינות לבית הכנסת בשבת. מי שחפץ
יד. השנה שבת דברים – חזון היא ערב תשעה באב. מותר לאכול בשר גם בסעודה שלישית. מותר לעשות ״שלום זכר״
יב. אין לקנות בגדים חדשים, אפילו בגדים שאינם חשובים כמו גרביים, ובכלל זה מצעי המטה, מטפחות ומגבות, פרט למנעלי בד
י. מר"ח ועד תשעה באב ממעטים במשא ומתן, עד כמה שניתן. יש להמנע לקנות בתשעת הימים דברים המשמחים, כגון כלי
פא. ציבור שהתפללו בבית הכנסת בלי מנין, וכשסיימו תפלת שמונה עשרה הגיעו אנשים נוספים לבית הכנסת ונעשו מנין, רשאים לומר
ח. אסור לסייד את הבית בימים אלו, ובכלל זה להדביק טפטים ולתלות וילונות ושאר קישוטים. אם התקלקלו קירות הבית מחמת
עט. הקורא קריאת שמע, לא ירמוז בעיניו, ולא יקרוץ בשפתיו, ולא יראה באצבעותיו, בפרשה ראשונה, שהיא עיקר קבלת עול מלכות
ו. מראש חודש אב עד תשעה באב ממעטים במשא ומתן של שמחה, כגון קניית צורכי חופה, תכשיטי כסף וזהב ותפירת
ד. טוב ונכון ללמוד בשבת חזון (שבת הבאה) אחר חצות היום בהלכות תשעה באב ובדברים המותרים ללמוד בתשעה באב, כגון
א. כולנו תפילה ותקוה שבע"ה יגיע משיח צדקנו בקרוב, יגאלנו ויבנה את בית מקדשנו ותפארתנו. אם חלילה לא יגיע, יחול
כט. אין לאחר זמן קריאת שמע בשביל טלית או תפילין, אלא יקרא קריאת שמע בזמנה, ולאחר מכן כשיהיו לו טלית
כז. זמן קריאת שמע שחרית נמשך עד סוף 3 שעות זמניות מהיום. כלומר: מחלקים את היום ל-12 שעות שוות [ולכן
כה. מצות עשה מן התורה לקרוא בכל יום קריאת שמע בבוקר ובערב. שנאמר (דברים ו, ז) "בשכבך ובקומך" ודרשו על
כג. לפני שיקרא קריאת שמע יכוין לקיים מצות עשה של קריאת שמע שנצטוינו לקראה פעמיים ביום. כד. קרא קריאת שמע
כא. מי שסיים ברכת 'הבוחר בעמו ישראל באהבה' ועדיין לא התחיל ק"ש ושמע את שליח הציבור או אדם אחר המסיים
יט. וכן בערבית אם טעה והקדים ברכת 'אהבת עולם' לברכת 'אשר בדברו', לאחר שיסיים ברכת 'אהבת עולם' יברך ברכת 'אשר
יז. סדר ברכות קריאת שמע אינו מעכב, ולכן גם אם טעה ובירך תחילה 'אהבת עולם' ואחר כך ברכת 'יוצר אור',
טו. ברכה שניה שהיא ברכת 'אהבת עולם' (או 'אהבה רבה') אינה פותחת בברוך, הואיל והיא סמוכה לברכת יוצר אור. טז.
יג. תיקנו חכמים בתפילת שחרית לומר את הלשון 'יוצר אור ובורא חושך', להזכיר את בריאת החושך ביום, כדי להוציא מליבם
יא. מי שלא הספיק לומר "והוא רחום" שלפני תפלת ערבית, וענה "ברוך ה' המבורך וגו"', לא יאמר הפסוק "והוא רחום",
ט. אחר עניית 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד' שלפני 'יוצר אור' בשחרית, ושלפני 'מעריב ערבים' בערבית, אין להפסיק בדיבור, אפילו
ז. קוראים בתורה בפרשת כי תשא את הקטע שפותח במילים "ויחל משה". האשכנזים קוראים הפטרה בתפילת מנחה, בישעיהו פרק נ"ה:
ז. כל ישראל מתענים בימים אלו מפני הצרות שאירעו בהם, כדי לעורר ולפתוח הלבבות לדרכי התשובה, זכרון למעשי אבותינו שגרמו
ג. בשחרית ומנחה מוסיפים תפילת 'עננו' בברכת 'שמע קולנו' שבתפילת לחש. בני אשכנז מוסיפים 'עננו' רק במנחה. שכח לומר 'עננו'
א. שבעה עשר בתמוז הוא אחד מ-4 ימי תענית ציבור, שנקבעו לזכר חורבן בית-המקדש. השנה הצום מתחיל ביום ראשון י"ח
ז. מי שלא היו לו ציצית ותפילין והביאו לו בין ישתבח ליוצר, מתעטף בציצית ומניח תפילין בברכה. ח. אם לא
ה. בעשרת ימי תשובה יש מנהגים שאומרים מזמור 'שיר המעלות ממעמקים…' לאחר ישתבח, ולשיטתם אין בזה שום חשש של הפסק,
מה המנויים ורוכשי הספרים אומרים עלינו?
מלאו כאן את פרטיכם ותקבלו קבצי הלכה מתומצתים, ברורים ומותאמים המופצים לפני כל חג, וכן עדכונים על ספרים חדשים והודעות על מבצעים מיוחדים.
© 2021 כל הזכויות שמורות לחגי ולוסקי