מאמר מה – איך לספר סיפור

הורים רבים אומרים לי בסיום הרצאה: הסברת בטוב טעם אודות חשיבותו ומרכזיותו של הסיפור בשולחן שבת. אך יש לנו בעיה אחת – אנחנו לא יודעים איך מספרים סיפור בצורה מעניינת ומושכת. לאותם הורים אני משיב תשובה, המורכבת מכמה חלקים, ואותה החלטתי להעלות על הכתב במאמר זה, שיחתום את סדרת המאמרים על הסיפור בשולחן שבת.

ראשית, גם מי שלא נולד כ"מספר סיפורים" יכול בימינו לספר לילדו. ב"ה כיום יש עושר ומבחר גדול של סיפורים, כל שעלינו לעשות, לבחור את הנושא ובהתאם את הסיפור התואם את רמת הילדים.

כלל בסיסי, אם אנו מעוניינים שהילדים ירצו לשמוע את הסיפור, חשוב שנכין אותו מראש, שנכיר את הסיפור. מדוע זה חשוב? א. כדי שהקריאה תהיה רהוטה. ב. לעיתים יש מילים מורכבות, שחשוב שנדע את ביאורן תוך כדי קריאה. ג. יש והילד שואל על הסיפור, וחשוב שנשיב לו בהתאם להמשך. לפעמים התשובה תהיה: עוד מעט תדע, או – התשובה לשאלתך נמצאת בסיום הסיפור וכיו"ב.

נקודה יסודית, לא כל זמן מתאים לסיפור. צריך למצוא את הזמן המתאים לכך, כשהילדים בהקשבה, ולא לחוצים או עייפים.

עיקרון משמעותי, לחבר לסיפור מוסר השכל. את המסקנה ניתן להדגיש בתחילת הסיפור או בסופו. כדאי לשתף את הילדים בשאלה – מה אנו למדים מהסיפור. התשובות שיתנו, ישקפו לנו את רמת הבנתם, כמו גם חידוד המסר.

טיפ נוסף, ל"מיטיבי לכת", הרוצים להעשיר את הסיפור כשמספרים, כדאי ליצור קצת תחושת סקרנות בקרב הילדים. ניתן להפעיל טכניקות סיפוריות, באמצעות טון הדיבור והקריאה, בהמחשות נוספות לילדים, יצירת דמויות עשירות ומעניינות, כמו גם תיאורים מפורטים שמעוררים רגשות ותחושות.

בשבוע הבא בע"ה נמשיך לעסוק בכלים להעשרת שולחן שבת.

ועד אז, נאחל לכולנו שבוע רגוע ושקט

הרב חגי ולוסקי

נ.ב.                                                              

אם נהנתם, מוזמנים להעביר למכריכם, שיהנו גם הם.

מוזמנים להמליץ למכרים להצטרף למנויים הרבים שמקבלים בכל מוצא"ש כלים המסייעים להפוך את השבת לחוייה משפחתית מיוחדת, בקישור https://chat.whatsapp.com/FzKpbv5NCvK5aIFO9qJSBn

לתגובות ושאלות –  office@shaalti.co.ilאו בוואטסאפ – 052-9453811

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן