שכר שונה מזה לזה בהתאם להשתדלות

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ… וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ… (ז, יב-יג)

מדוע התורה פתחה ברבים 'והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם', וסיימה בלשון יחיד 'ושמר ה' אלוקיך לך…ואהבך וברכך והרבך'?

ביאר ה'כלי חמדה' שהציווי לשמירת המצוות שווה לכולם, ולכן כתבה התורה את הציווי לשמירת המצוות בלשון רבים 'תשמעון', 'ושמרתם ועשיתם'.

אבל לגבי שכר אין שכר כולם שווה, שהרי גם אם כולם יקיימו את אותה מצוה, כל אחד יקבל שכר שונה מחברו. בשמים מסתכלים על ההשתדלות, ההתאמצות והקשיים שיש לכל אחד בעשיית המצווה, ומחשיבים גם את את הכוונה והתלהבות שבה מקיימים את המצוה. ועל כן כל אחד מקבל שכר שונה מחברו.

מסיבה זו כשהתורה כותבת את השכר, היא נוקטת בלשון יחיד וכותבת 'ושמר ה' אלוקיך לך', 'ואהבך וברכך והרבך', להדגיש שהשכר שונה מאיש לרעהו.

וה'כלי יקר' פירש שבא לרמז על שכר העוה"ב, ששם עושים מדור לכל צדיק בפני עצמו.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן