לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ (יב, יט)
מדוע אברהם לא ענה לתוכחת פרעה, כפי שענה לאבימלך (לקמן כ, יא)?
- רמב"ן: אברהם פחד מפרעה, (בניגוד לאבימלך, שממנו לא פחד משום שדיבר אליו בצורה עדינה) לאחר שזה הבין ששרה היא אשת אברהם ולא אחותו, וחשש שמא יהרוג אותו. מהפחד לא ענה לו.
- רבינו בחיי: פרעה הוכיח את אברהם ברצף. כשסיים תוכחתו לא המתין לתשובת אברהם, אלא אמר לו בפסקנות "וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ". לאברהם לא היתה כלל הזדמנות להשיב לפרעה על תוכחתו.
- ר"ן: אברהם ענה לו, אולם התורה לא כתבה את תגובתו. בניגוד לתשובת אברהם לאבימלך שכתובה, משום שכתוצאה מדבריו אבימלך נתן לו מתנות ולשרה כסות עינים, כהוכחה שלא בא עליה.
- אברבנאל: לפרעה היו שתי טענות: א. "לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי", אילו ידעתי ששרה אשתך, לא הייתי לוקח אותה. ב. "לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא", מדוע פרסמת שהיא אחותך, "וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה", אילו ידעתי שהיא 'אשת איש' לא הייתי לוקח אותה. על הטיעון השני של פרעה יכול היה להשיב ולתרץ מדוע אמר ששרה אחותו, אבל על הטיעון הראשון, לא היה לו הסבר משכנע מדוע לא אמר למלך שהיא אשתו.
- אור החיים: על שאלות פרעה התשובה האמיתית שהיה לו לענות, שאכן גם הוא חשוד בעיניו, אולם מסיבות מובנות לא ענה לו זאת.