הקשר שבין חומש שמות לחומש בראשית

א, א וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה
מדוע התורה פותחת את חומש שמות ב-ו' החיבור, במילה 'וְאֵלֶּה'?
כל המפרשים מבארים שהאות ו' מעידה על הקשר וההמשכיות של פרשת שמות עם סוף ספר בראשית. אור החיים מבאר שבא ללמדנו שבני ישראל היו צדיקים כאבותיהם. המילה 'ואלה' מוסיפה על הראשונים, כשם שהראשונים – אבותינו אברהם, יצחק ויעקב היו צדיקים, כך בניהם שממשיכים את דרכם. ומבאר ביאור נוסף, (עפ"י פרקי דרבי אליעזר מ"ח) שחישוב תקופת הגלות התחילה בימי אברהם, כשנולד יצחק. הפסוק משמיענו, שגם הראשונים – אבותינו היו עמנו בגלות.
רבינו בחיי מבאר שהחיבור מתקשר לסיום ספר בראשית. בפר' ויגש כתוב: "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה…" (בראשית מו, ח). התורה משמיעה ששני המקורות הם ענין אחד, למרות שנכתבו בשני ספרים – (בראשית – שמות), וזאת באמצעות ו' החיבור.
באר מים חיים מבאר ש-ו' החיבור מקשרת ומחברת עם סוף פרשת ויחי, שבה נכתב שיוסף לא שינה את שמו. וכן עשו בני ישראל שקראו בשמותיהם המקוריים ולא שינו אותם בגלות במצרים, כשם שיוסף לא שינה את שמו.

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן