גליון תורתך שאלתי – לפרשת שמות

להורדה בפורמט PDF

יִשָּׂשׂכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן (א, ה)

מדוע בנימין מוזכר שביעי, מיד אחרי בני לאה ולפני בני השפחות?

חזקוני: הסדר הוא תחילה בני הגבירות לפני בני השפחות, ובנוסף גדול לפני הקטן, ולכן הקדים את בנימין לדן ונפתלי, גד ואשר, על אף שהיו גדולים ממנו.

אברבנאל: הואיל ובנימן היה אחד מהמשכנעים את יעקב לרדת למצרים, הוזכר כאן בכלל המביאים אותו.

וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל אֶחָיו וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא (א, ו)

לאחר שמיתתו נכתבה בסוף פרשת ויחי, מדוע נכתבה כאן שנית?

מדרש רבה (א, ח): "ללמדך שכל זמן שהיה אחד מהם קיים מאותן שירדו למצרים לא שעבדו המצרים בישראל".

הטור: מלמד שיוסף מת בגדולתו, וגם אחיו לא ראו את ימי הרעה.

מלבי"ם: ללמדנו שעם מות יוסף בטלה חשיבות השבטים, שהיו במעלה גבוהה בעיני המצרים. ומשמתו אחיו שהיו נכבדים בעיני המצרים, 'וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא' שהיו חשובים בעיני המצרים, החל השעבוד.

 

וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי (ב, א)

מדוע לא כתובים שמותיהם?

אלשיך: כדי לרמוז שעשו זאת בהסתר, שלא ימנו את ימי עיבורה אם תהיה הרה.

רבי זלמן סורוצקין: אילו היו מתפרשים שמותיהם, היו מרננים שמשמים גזרו שמושיע ישראל ייוולד לעמרם וליוכבד. שמותיהם לא נכתבו ללמדנו שכל אדם מישראל ראוי להיות אבי אדון הנביאים, ובלבד שיהיה גדול בתורה ויראת שמים, וראוי לכך. וכל אשה יכולה להיות אמו של הגואל, אם תהיה יראת שמים כיוכבד.

וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה (ב, י)

מדוע משה נקרא בשם שקראה לו נכריה?

חזקוני: בת פרעה התגיירה. הסבר נוסף, אמו קראה לו בשם זה, לא בת פרעה.

רבינו בחיי: זכתה בת פרעה שהשם שקראה לו נקבע לו לעולם, על שם הנס שנעשה בו שהוציאה אותו מהמים וניצל מהמיתה. הקב"ה נתן לה בליבה שם זה.

וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן… (ב, י)

האם בת פרעה ידעה לשון הקודש, שקראה לו בשם משה?

רלב"ג: הקב"ה נתן בליבה שתדע את שמו הראוי לו. בת פרעה זכתה, שגם הקב"ה השתמש בשם זה, בזכות הנס שנעשה למשה.

אור החיים: היא קראה לו באופן סתמי בשם "משה", ובמקביל הכתוב מודיענו את משמעות השם, על שם שמשתה אותו מהמים.

רש"ר הירש: בת פרעה התייעצה עם אמו בנתינת השם. התייעצות זו מראה על אצילות נפשה של בתיה.

וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו (ב, יא)

מהיכן ידע משה שהוא יהודי והעבדים הם אחיו?

רלב"ג: היה מפורסם בבית פרעה שמשה עברי.

אברבנאל: נפשו דבקה ביוכבד אמו ובאחיו וידע והכיר את משפחתו הקרובה.

רבי זלמן סורוצקין: בת פרעה התגיירה וגילתה ל"בנה" את מקורותיו.

מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר (ד, יא)

מדוע הקב"ה לא ריפא את משה מהקושי שהיה לו בדיבור?

רמב"ן: הקב"ה יכל לרפא את משה, אולם משה לא התפלל על כך, משום שלא רצה לבצע את השליחות, ועל כן לא ריפא אותו הקב"ה.

מלבי"ם: הקב"ה אמר למשה שאם רוצה הוא יכל להיות איש דברים, ויכל לעשות לו נס, אולם מעוניין שהוא ידבר את דבריו הנכונים, והקב"ה יהיה עם פיו.

וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו… וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם (ד, כ)

מדוע לקח אותם למצרים?

מדרש רבה (ה, ה): "למה הוליכן? כדי שיהיו עם ישראל לקבל התורה".

ספורנו: משה לקח את אשתו וילדיו והוליכם מהמדבר למדין, לבית חמיו. הוא שב למצרים לבדו.

רבי זלמן סורוצקין: הקב"ה ציווה עליו לשוב למצרים ולהשתתף עימם בצרה, וגם בני ביתו מחוייבים להשתתף בצרה זו של עם ישראל.

הֵן רַבִּים עַתָּה עַם הָאָרֶץ (ה, ה)

מדוע פרעה כינה אותם 'עַם הָאָרֶץ'?

פסיקתא זוטרתא: "כלומר שהמצריים רבים…". פרעה אמר זאת על המצרים, לא על בני ישראל.

רבי אברהם בן הרמב"ם: בני ישראל נחשבו בעיניו כחלק מ'עַם הָאָרֶץ', הואיל ונולדו במצרים.

אלשיך: משום שבני ישראל היו משועבדים לעבודות הארץ, שעסקו בכל עבודה בשדה ובחומר ולבנים.

הכתב והקבלה: פרעה כינה אותם 'עַם הָאָרֶץ' כדי לגנותם. ברוב המקומות במקרא נקראו בשם זה הפחותים שבמדינה.

הַנֹּגְשִׂים בָּעָם וְאֶת שֹׁטְרָיו (ה, ו)

מי היו הנוגשים והשוטרים, ומה תפקידם?

פסיקתא זוטרתא: "כל נוגש על עשרה שוטרים, וכל שוטר על עשרה ישראלים".

רש"י: "'הַנֹּגְשִׂים' – מצריים היו, והשוטרים היו ישראלים. הנוגש ממונה על כמה שוטרים, והשוטר ממונה לרדות בעושי המלאכה".

רשב"ם: 'הַנֹּגְשִׂים' – ממונים על השוטרים, לצוות אותם. השוטרים רודים בעם למלא את ציווי השופטים.

נִרְפִּים אַתֶּם נִרְפִּים (ה, יז)

מדוע כפל הלשון "נִרְפִּים אַתֶּם נִרְפִּים"?

מדרש שכל טוב: "לשון כעס וזירוז, כי כל לשון הנשנה כיוצא בזה בפסוק אינו אלא לשון זירוז".

מלבי"ם: פרעה ענה להם שמבקשתם 'נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַה" מבואר שהם נרפים ממלאכה, והיו נרפים גם בעבר כשניתן להם תבן, שהרי תפוקתם לא השתנתה, בניגוד להגיון.

הנצי"ב מוולוז'ין: "הראשון הוא פועל והשני הוא שם התואר, פירוש אתם הנרפים ועצלים, מתרפים אתם מעבודת המלך".

 

וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה תִּקַּח בְּיָדֶךָ (ד, יז)  

מדוע אמר לו לקחת את המטה?

אור החיים: הקב"ה אמר לו לקחת באופן קבוע איתו את המטה. ובכך מראה על שררה ודרך כבוד.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן