וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךָ יִהְיוּ (מח, ו)
האם היו ליוסף בנים נוספים?
רבי זלמן סורוצקין: לא היו לו בנים נוספים, שהרי לא כתוב 'בניך', אלא 'וּמוֹלַדְתְּךָ'. כוונת יעקב במילים אלו היתה שאפרים ומנשה ייחשבו כבתי אבות, כמו בני שאר השבטים.
רבי חיים קניבסקי: היו לו בנים נוספים, והראיה לכך מהפסוק 'וַיִּתְאַבֵּל אֶפְרַיִם אֲבִיהֶם יָמִים רַבִּים וַיָּבֹאוּ אֶחָיו לְנַחֲמוֹ' (דברי הימים א' ז, כב). הרי שלאפרים היו עוד אחים.
וַיּוֹצֵא יוֹסֵף אֹתָם מֵעִם בִּרְכָּיו (מח, יב)
מה ביאור מעשהו של יוסף?
רד"ק: לאחר שיעקב נישק להם וחיבק להם לפני שבירכם, הוציא אותם יוסף מעם ברכיו, משום שעמדו לפניו שלא כסדר. יוסף רצה להגישם אליו והוציאם מעם ברכיו, להגישם לפניו כסדר הראוי שיברכם.
רבי חיים פלטיאל: יוסף חשב שיעקב לא רוצה לברכם עוד, ולא רצה להטריחו, ולכן הוציאם ממנו.
אברבנאל: אפרים ומנשה היו על ברכי יעקב, ויוסף חשש שיהיו לו למשא כבד, וכדי שלא יתעייף, הוציאם מעם ברכיו והשתחוו לאפיו ארצה, כאומר לאביו חן חן לך על כל מה שאמרת ועשית לבני.