גיליון 'תורתך שאלתי' פרשת ויגש תשפ"ג

להורדה בפורמט PDF

כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה (מד, יח)

במה השווה יהודה את יוסף לפרעה?

רש"ר הירש: יהודה אמר ליוסף: אני מכבד אותך כמו את פרעה, ואם אומר לך דבר שלא ינעם לאזניך, אל יעלה על דעתך שדברי נאמרו מתוך זלזול, שכן מה שאומר לך, הייתי אומר גם לפרעה.

וַנֹּאמֶר אֶל אֲדֹנִי… וְאָחִיו מֵת (מד, כ)

מדוע אמר דבר שלא היה לו ברור שאירע?

מדרש שכל טוב: "אפשר אדם כיהודה אומר דבר שאינו ברור לו? אלא כיון שהרחיק נדוד ואיננו, הרי הוא חשוב כמו מת, ודומה לדבר 'נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב' (תהלים לא, יג)".

וְהָיָה כִּרְאוֹתוֹ כִּי אֵין הַנַּעַר וָמֵת (מד, לא)

על מי מוסבת המילה 'וָמֵת'? מי ימות?

רש"י: אביו ימות מצערו.

הנצי"ב מוולוז'ין: מוסב על הנער, יחשוב אביו שבודאי הנער מת כיון שעלול הוא לכך.

וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי (מה, י)   

מדוע הושיב אותו בארץ גושן?

רמב"ן: יוסף ידע שאביו לא ירצה לגור בארץ מצרים, סמוך לעיר הבירה.

אברבנאל: משום שלא ניתן לחנך ילדים כראוי בארץ מצרים, סמוך לעיר הבירה, שם מצוי מאד גזל וזנות.

עֵינֵיכֶם רֹאוֹת וְעֵינֵי אָחִי בִנְיָמִין כִּי פִי הַמְדַבֵּר אֲלֵיכֶם (מה, יב)

מדוע יוסף הזכיר את בנימין בנפרד?

מגילה טז ע"ב: "אמר רבי אלעזר: אמר להם: כשם שאין בלבי על בנימין אחי, שלא היה במכירתי, כך אין בלבי עליכם".

וַיִּיטַב בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו (מה, טז)

מדוע הוטב בעיני פרעה?

ספורנו: עד כה היחס כלפי יוסף היה כגר שמושל בארץ, שאין לו מחויבות מלאה למצרים, ויכול לנטוש אותה כשירצה לשוב למשפחתו. משהגיעו אחיו, הבין פרעה שיחסו של יוסף למצרים ישתנה, שכן משמשפחתו תשתקע במצרים הוא לא ינטוש אותה, ואף יחוש מחויב יתירה אליה, ועל כן הוטב בעיניו.

וְאַתָּה צֻוֵּיתָה זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ… (מה, יט)

מדוע הוצרך פרעה לצוות את יוסף?

רד"ק: יוסף הנחה שלא יוציאו עגלות ממצרים עם תבואה, כדי שלא תחסר תבואה במצרים. פרעה אמר לו: למרות שאתה הורית שלא להוציא עגלות, אמור לאחיך שיקחו עגלות ויטעינו בהם תבואה, ובשובם ישמשו לשאת את טפם ונשיהם.

לְכֻלָּם נָתַן לָאִישׁ חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת (מה, כב)   

מדוע יוסף נתן לאחיו בגדים?

חזקוני: לאחר שיוסף גרם להם לקרוע את בגדיהם שלא כדין (לעיל מד, יג), כשציווה לשים את הגביע באמתחת בנימין, נתן להם מלבושים, הואיל והם התביישו על שהיו בגדיהם קרועים.

בְּנֹתָיו וּבְנוֹת בָּנָיו… הֵבִיא אִתּוֹ מִצְרָיְמָה (מו, ז)

מיהן 'בְּנֹתָיו', הרי היתה לו רק בת אחת, דינה?

  • רד"ק: המילה 'בְּנֹתָיו' מוסבת גם על כלותיו.
  • בכור שור: אע"פ שהיתה לו רק בת אחת, דינה, התורה כתבה 'בְּנֹתָיו', כפי שכתבה 'וּבְנֵי דָן חֻשִׁים', וכן 'וּבְנֵי פַלּוּא אֱלִיאָב'.
  • הנצי"ב מוולוז'ין: ליעקב היו בנות נוספות, כפי שכתוב 'וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ', אך הן לא נזכרו בשמותיהן.

בְּנֵי רָחֵל אֵשֶׁת יַעֲקֹב יוֹסֵף וּבִנְיָמִן (מו, יט) 

מדוע הדגש שרחל היתה 'אֵשֶׁת יַעֲקֹב'?

  • רש"י: משום שרחל היתה עיקר ביתו של יעקב.
  • רש"ר הירש: רחל היתה האשה היחידה שיעקב בחר לעצמו.

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו… אֶעֱלֶה וְאַגִּידָה (מו, לא)   

מדוע נזכרו רק אחיו, ולא אביו?

שפתי כהן: יוסף ידע שפרעה לא יעכב את אביו מלגור במצרים, אולם לגבי אחיו, חשש מעט, ולכן הזכיר רק את אחיו ובית אביו, שרק לגביהם יאמר לפרעה: 'אַחַי וּבֵית אָבִי', ולא על אביו.

כִּי יִקְרָא לָכֶם פַּרְעֹה וְאָמַר מַה מַּעֲשֵׂיכֶם (מו, לג)

מדוע יוסף חשב שפרעה ישאל זאת?

  • מלבי"ם: יוסף העריך שפרעה ירצה לתת להם משרה במלכותו, ולצורך כך ישאל מה מעשיהם. על כך אמר להם להשיב: 'אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ', שאינם יודעים עסק אחר, ואינם רועי צאן, אלא סוחרים שעוסקים במקנה.
  • רש"ר הירש: במדינה כמצרים אדם נחשב רק על פי מלאכתו, ולכן זו היתה השאלה הראשונה שנשאלה.

וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יַעֲקֹב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ (מז, ח)   

מדוע פרעה שאל את יעקב מה גילו?

ספורנו: במצרים לא היה מצוי שאדם יאריך ימים כל כך, ומשראה פרעה את יעקב, שנראה היה שהגיע לגיל מופלג, שאל אותו בן כמה הוא.

כלי יקר: משהוגד לפרעה שכשבא יעקב היה הנילוס עולה בזכותו, שמח פרעה מאד וחשב שכל זמן שיעקב חי, ימשיך הנילוס לעלות וישקה את האדמה. כשנפגשו ראה פרעה את יעקב שהוא כחוש וחשב שודאי הוא מופלג בזקנה ומותו קרוב מאד, ולא הבין על מה שמחו המצרים, שהרי במותו הקרוב יחזור הנילוס לשפלותו, ולכן שאל אותו 'כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ'.

 

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן