מבט ביום ראשון לפרשת וישלח
money,money,money.
בפתיחת הפרשה עומד יעקב ברגע השיא של חייו. 22 שנה עברו מאז ברח מבית הוריו מחמת אחיו, אז, יצא כאדם בודד, ללא כל מעמד כלכלי או חברתי ועתה עומד הוא בפתח מְכוֹרתו, רגע לפני מפגש מחודש עם הוריו כשמחנה שלם שייך לו. משפחה גדולה, עושר רב ומעמד של מנהיג.
שתי תחנות מעניינות עובר בדרכו.
האחת, המפגש עם אחיו ששבועתו לנקמה עומדת בעינה, להורגו. לקראת המפגש שולח יעקב לעשיו עדרים ועוד עדרים, של בעלי חיים כמתנה. משלוח יקר ערך של מנופי הכלכלה באותה תקופה.
השנייה, מכשול פיזי –מעבר יבוק. נחל העומד בדרכו ואותו צריך יעקב לעבור ולהעביר את משפחתו וממונו. שעות ארוכות ומתישות של העברה מגדה אחת לחברתה מסתיימות, אך אז מגלה יעקב ששכח כמה פכים קטנים בעברו של הנחל. למרות עושרו הרב משנס יעקב את מותניו וחוזר שוב להביא את מה שנשכח.
בסיכום שני אירועים אלו מתארת התורה את מצבו של יעקב – "ויבוא יעקב שָלֵם". חז"ל אומרים ששלמות זו נודעת בשלושה דברים שלם בגופו (שנרפא מפציעתו – צליעתו, שארית ממאבקו עם שרו של עשו), שלם בתורתו (למרות שהות ממושכת עם לבן הרשע ומשפחתו), וגם – שלם בממונו!!!
כיצד אפשר לתאר אדם עשיר ה"מתקמצן" על דברים קטנים וזניחים ומסכן את חייו בשבילם כאדם השלם בממונו בעוד שאך כרגע הפסיד עשרות עדרים כתשלום שוחד וחנופה לאחיו?
טבע רוב בני האדם להתייחס למעשים בכלל
ובכספית בפרט, לפי גודל המאמץ או ההוצאה. אמנם תוכן פעולת הדבר ותוצאתו נלקחים בחשבון אך אפילו את אלו מודדים לא פעם לפי השווי שכנגדו. גם שאיפת האדם להשגת דבר חיובי ונצרך מחושבת ונמדדת לפי ההשקעה הנצרכת בו.
פרשת השבוע נותנת לנו מושג על ההתייחסות הנכונה למעשים ה"קטנים" שאנו עושים, ולהוצאות ה"קטנות".
בחינת המעשים ושוויים נמדדים לפי תכנם ותוצאתם. לא להיפך. דבר שמטרתו טובה הרי שכל השקעה שנשקיע בו ותשיג את המטרה אין לראות בזה הוצאה של חסרון. אולם אם יש דבר שאין כל סיבה בהשקעה שבו גם אם היא מועטת, הרי שזהו הפסד מלא.
רק מי שיודע את ערכו של "כסף קטן", יודע שאין לזלזל בו משום שכוחו וממונו של האדם נועדו לשרתו למען שלמותו – רק הוא מוכן לעשות עוד מאמץ גם בשביל פכים קטנים ואפילו שעושר גדול כבר נמצא בידו.
רק אותו אדם, שיודע לחזור למרות עייפות וטרחה הכרוכה בכך בשביל לשמור על כמה פכים קטנים, רק הוא יודע גם שכספו וכוחו היוצאים למניעת מלחמה ושפיכות דמים, למניעת פגיעה של עשיו ביעקב ומשפחתו או להיפך, אין בזה הפסד כי אם השקעה נכונה.
אם יש בידו את אותו ממון מועט שחזר בשבילו לחצות את מעבר יבוק הרי ששלם הוא בממונו, גם אם יצא מרשותו ממון רב לידי עשו.
נלמד אנו לכלכל את השקעותינו לבניה חיובית ונשאר שלמים בממוננו גם אם יצא מאיתנו.
נכתב ע"י הרב אהרון קפלן
ראש כולל 'משמעות' תל אביב.
יועץ זוגי ומגשר