וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן (מ, לה)
מדוע משה לא יכל להיכנס?
פסיקתא זוטרתא: "וכתיב 'וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן', מלמד שנעשה לו שביל ונכנס לתוך הענן, אבל כאן לא יכול לבוא עד שקראו אותו, שנאמר 'וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה'".
רש"י: "וכתוב אחד אומר 'וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד', בא הכתוב השלישי והכריע ביניהם, 'כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן', אמור מעתה: כל זמן שהיה עליו הענן לא היה יכול לבוא, נסתלק הענן נכנס ומדבר עמו".
אבן עזרא: "אז קראו השם שיכנס אל אהל, והיה מדבר עם השם פנים אל פנים במקום, שהיה נכנס כהן גדול פעם אחת בשנה עם ענן הקטרת, כי משה בן בית הוא. והוצרכתי לומר ככה, כי משה שם הלוחות בארון, ושם הכפורת ששם הכרובים על הארון ועליהם תמיד הכבוד".
בכור שור: "ולכבוד שמים נהפכו, שאם אמר 'והמשכן מלא כבוד ה", משמע שהכבוד כנוס בתוך המשכן, והמשכן מחזיקו. השתא דכתיב: 'וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן', משמע שהכבוד גדול והמשכן כנוס בתוכו, ולכך הוא אומר 'וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד', שכל מקום שהענן שם, אינו יכול להיכנס בלא קריאה, כי אז נתן לו רשות ליכנס".