תגובת יוסף רק לאחר ברכת יעקב, ולא לפניה

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ (מח, יח)

מדוע יוסף הגיב רק לאחר שבירכם? מדוע לא עשה זאת לפני הברכה?

תולדות יצחק: יוסף חשב, שאביו רוצה לתת לשניהם מעלה, לאפרים הצעיר ששם יד ימין על ראשו ולבכור בברכה ולכן שתק. לאחר שראה שאביו לא עשה כך, אלא השווה אותם בברכה, חשב שאביו טעה ולכן אמר זאת. בתגובה אמר יעקב: 'יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי', 2 ידיעות, גם שימת יד ימיני על ראש הצעיר, וגם מה שעשיתי בענין הברכה.

אלשיך: יוסף חשב שכוונת יעקב לברך את אפרים בברכה יתירה. סבר שאולי יעקב ראה שהוא יותר ראוי, ולכן הניח ימינו על ראש אפרים ושתק. אך כשראה שיעקב השווה אותם ואמר 'יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים', אז 'וַיֵּרַע בְּעֵינָיו', חשב שעלה בליבו של יעקב שרצה יוסף להכין יותר את מנשה הבכור, ולקחו בימינו והביאו לשמאל יעקב, ולכן הניח ימינו עליו.

כלי יקר: יוסף חשב שהשמאל חשוב מהימין, שהרי הלב מקור השכל ומונח בצד שמאל. והואיל ומנשה הבכור, לכן יעקב רוצה לברכו בברכות שכליות. יוסף סבר שאת אפרים יברך בברכות גשמיות. לאחר שבירך את שניהם בברכה אחת הבין יוסף שסברתו שונה, וחשב שאולי טעה בין בכור לפשוט, או שלא ידע מי עומד מימין ומי בשמאל, ולכן 'וַיֵּרַע בְּעֵינָיו'.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן