תפקידיו של יוסף בבית פוטיפר

וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ… (לט, ד)

מה היו תפקידיו של יוסף?

פסיקתא זוטרתא: "'וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ', שהיה מוזג הכוס לפניו. 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ', מינהו על האוצרות. 'וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ', אלו המפתחות של גנזיו".

רבינו בחיי: 'וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ', תיאור איך פעל, בנקיות ובזריזות. 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ', מינה אותו לממונה על ביתו, כמו עובדיה, שהיה אחראי על בית אחאב. 'וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ', מינה אותו לתפקיד שר האוצר.

מלבי"ם: 'וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ' – יוסף לא היה עוד עבד, שעושה עבודות קשות, אלא היה משרת שעושה שירות קל, הוא לא היה משרת של בני הבית, אלא רק 'וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ'. 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ' – יש על הבית שני פקידים: אחד על ההכנסה, ואחד על ההוצאה, בדרך כלל אלו שני אנשים שונים, שעושים שתי פעולות נוגדיות, ובכך האדון בטוח יותר מפני גניבה. המילים 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ' מלמדות שהוא מינה את יוסף להוציא את הוצאות הבית. כמו כן, 'וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ' – גם את ההכנסות נתן בידו.

הנצי"ב מוולוז'ין: 'וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ' – בדברים הצריכים לגופו, לא בביתו, כפי שהיה בתחילה. 'וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ' – היה ממונה ואחראי על משרתי ביתו ונכסיו. 'וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ' – נתן בידו שררה וכבוד.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן