יג, ב שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן
רש"י: "שלח לך – לדעתך, אני איני מצוה לך, אם תרצה שלח"
מדוע הקב"ה נתן למשה רשות לשלוח, ומאידך, לא ציווה אותו לשלוח?
אם יש תועלת, מדוע לא ציווה אותו, ואם אין בה תועלת מדוע נתן לו רשות לשלוח?
ביסוד הדבר לא היה צורך בשליחת המרגלים, שהרי הקב"ה הבטיח לעם ישראל שיתן להם את הארץ הוא בוודאי יקיים את הבטחתו גם בלא מרגלים, אלא שבפועל היה הדבר תלוי בביטחון של עם ישראל, כי אם עם ישראל היו באמת בטוחים בקב"ה שייתן להם את הארץ ואין להם לחשוש כלל מהמלחמה, אז היתה הארץ נכבשת לפניהם גם בלא שליחת מרגלים.
אבל אם לא היו בוטחים בקב"ה אלא בכוחות עצמם, אז הארץ לא היתה נכבשת לפניהם ללא מרגלים, כי זהו כלל גדול בהנהגת הקב"ה, שאין הקב"ה עושה ניסים ונפלאות לאדם אם האדם סומך על כוחות עצמו ושוכח מהקב"ה, ולכן אמר הקב"ה למשה "שלח לך לדעתך", והיינו שמשה רבינו יבדוק את ישראל מה מצבם בביטחון ולפי זה יכריע אם לשלוח מרגלים.