וְאַתָּה קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְאָסַפְתָּ אֵלֶיךָ וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם לְאָכְלָה (ו, כא)
איך הותר לנח לאכול לפני בעלי החיים ("לְךָ וְלָהֶם"), והרי זה בניגוד להלכה שיש להאכיל תחילה את בעלי החיים?
רבי זלמן סורוצקין מתרץ שדין זה נאמר ביחס למגדל בעלי חיים שמשמשים אותו. אולם בעלי החיים בתיבת נח שהו במחיצתו לא להנאתו או לטובתו, אלא רק לצורך הצלתם מהכחדה. כל מה שעשה עבורם היה חסד, ועל כן היה רשאי לאכול לפניהם. הסבר נוסף, אדם שיש לו מעט סוגי בעלי חיים מחויב להאכיל אותם לפניו, אולם נח היה בבחינת "נותן לחם לכל בשר". כל בעלי החיים ששהו בתיבה ניזונו על ידו, ולכל אחד היתה שעת אכילה שונה, בכל עת היה בעל חיים אחר שאכל, ולא ניתן היה להאכיל אותם קודם אכילתו.
רבי חיים קניבסקי מבאר שהלכה זו עוסקת במקרה שיש מזון גם לבעלי החיים וגם לבני האדם, ויש העדפה להקדים את בעלי החיים לפני האדם, אולם כשאדם מכין את האוכל, צריך להכין תחילה את מאכלו שלו, שכן אם לא יישאר מזון, הוא קודם לבעלי החיים בסדר העדיפות.
התורה הקדימה את נח לפני בעלי החיים, משום שהוא הכין את האוכל שלו ושל בעלי החיים, ונדרש להקדים את מזונו לפני המזון שלהם.
דבר תורה – פרשת נח