וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם (כא, א)
מדוע פרשת דינים סודרה לאחר מתן תורה ועשרת הדברות?
אבן עזרא: לאחר שאמרו בנ"י למשה: 'דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה', אמר הקב"ה למשה כשניגש אל הערפל: 'כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל…', והחל להזהיר על אלהי הזהב. הקב"ה אמר לו שיכרות איתם ברית כשיירד, ושרק הקב"ה יהיה להם לאלוקים. עוד הורה לו הקב"ה את המשפטים והמצוות, שיאמר להם שאם יקבלום אזי יכרות להם ברית. את דבריו סיים בהמשך פרשה זו, באמרו 'הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ…'. עיקר פרשה זו להורות להשמיד את העבודה זרה כשיכנסו לארץ.
בכור שור: לאחר שמינה משה דיינים, והעמיד שרי אלפים ושרי מאות, אמר לו הקב"ה: 'וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים' לפני השופטים.
רמב"ן: לאחר שהשלימה התורה את איסור עבודה זרה, וחתמה את עשרת הדברות ב'לא תחמוד', מפרטת את הדינים והחוקים, שיידעו מה שייך להם ומה לא, כדי שיזהרו מחמדת הממון. ולכן כתבה התורה 'אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם', משפטים ישרים שינהיגו אותם ביניהם, ולא יחמדו מה שאינו שלהם מן הדין.
אברבנאל: כדי שלא יחשוב אדם שהן מצוות חדשות שלא נאמרו עד כה, משום שהם ציוויים שנכללו בעשרת הדברות. ולכן כתבה התורה 'וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם', ופתחה את הפרשה והפסוק באות ו', שמחברת את המשפטים לדברות. המשפטים נכללו בדברות ששמעו, ומסיבה זו דייקו חז"ל מהמילה 'לִפְנֵיהֶם', ולא לפני הדיוטות.