וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ, וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי… (כו, א-ב)
מדוע כתוב 'וְלָקַחְתָּ', שמשמע שזו גזירת הכתוב, ולא נכתב 'תקח מראשית…'?
מבאר אור החיים שהתורה ציוותה ארבע מצוות:
- שידע בלבו שלא בכוחו ולא בעוצם גבורתו יורש את הארץ, אלא זו מתנת ה', כפי שכתוב "אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ', דקדקה התורה לומר 'ה' אֱלֹהֶיךָ', שנותן לך כדי שתקבל עליך את אלוקותו.
- המילה 'וִירִשְׁתָּהּ' מלמדת שבא להוריש את הארץ מיושביה. שיגרש את אויבי ה' מארצו.
- ישיבת הארץ היא מצוה בפני עצמה, כמו שמצינו בדברי חז"ל (כתובות קיא ע"א) שהפליגו במעלתה של מצות ישיבת הארץ.
- מצות הבאת הבכורים, כפי שכתוב 'וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם'.
דבר תורה – כי תבוא