מנהיג אמיתי – שלא חושש מ"דעת הקהל"

וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה (לד, ח)

רש"י מדייק שבמיתת אהרן נאמר שביכו אותו כל בית ישראל ואילו כאן, במיתת משה, נאמר שבכו אותו רק "בני ישראל". והסביר רש"י שאת משה ביכו הזכרים בלבד ואילו את אהרן ביכו גם הנשים משום שאהרן היה רודף שלום ונותן שלום בין איש לרעהו ובין אשה לבעלה.

פרשה זו עוסקת בשבחו של משה, שלא קם כמותו נביא בישראל.

מדוע התורה דרשה את לשון הפסוק, בעת מיתת משה, בצורה שהיא גנאי למשה והמעטת מעלתו לעומת מעלת אהרן אחיו?

מתרצים בשם מהרי"ל דיסקין זצ"ל, שהתורה מספרת בשבחו של משה: מתוך שהיה צריך להכריע ולפסוק במחלוקות, ולהוכיח את מי שנדרש להוכיח, הרי לא כולם היו שבעי רצון ממנו, ולכן לא ביכו אותו כל בית ישראל, אלא רק "בני ישראל".

זו גדלותו של מנהיג, שלא כולם מרוצים ממנו, משום שהוא עומד על דעתו ומנהיג את הכלל לפי דעת תורה, מבלי להירתע מהמתריסים נגדו שהוא כביכול "בעל מחלוקת".

התורה דיברה בשבחו של משה, שהטיל את מרותו, מבלי לשים לב לרכישת אהדה בכל הציבור. התורה משבחת אותו על כך – ויבכו אותו בני ישראל ולא כל בית ישראל!

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן