מלחמה ביצר הרע

ח, לו  וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָֹה בְּיַד מֹשֶׁה

רש"י: "להגיד שבחן שלא הטו ימין ושמאל". שבח זה של אהרן חוזר ונשנה בדברי רש"י בתחילת פרשת בהעלותך: "ויעש כן אהרן – מגיד שבחו של אהרן שלא שינה".

וכי שבח לאהרן, השקול כמשה רבינו, שלא שינה ממצוות ה'?

ירמיהו אומר: "לא ישבתי בסוד משחקים ואעלוז מפני ידך בדד ישבתי" (ירמיה טו). מה השבח שלא הלך לבתי תיאטראות ולבתי משתה? וכי ל'חפץ חיים' ול'בן איש חי', שמעולם לא פקדו מקומות כאלה היתה זו מעלה? הרי לא היה להם רצון ללכת לשם ולא נזקקו לכבוש בכך את יצרם?

השבח הצדיק שאין לו יצר הרע של איש פשוט, משום שמלחמה מתמדת ביצר הרע גרמה לביטול השפעתו הרעה. מצד טבעו, ללא עבודה היה נשאר גם הצדיק הגדול ביותר במדרגתו של האדם הפשוט. כמוהו גם הוא היה מוטרד על ידי היצר הרע ללכת לבתי משתה. עכשיו שעקר יצר זה מלבו מגיע לו שכר על המנעותו מללכת לשם כאילו כבש את יצרו. שאם לא כן תלקה מידת הדין: שכר הפשוטים שיש להם יצר רע וכובשים אותו יהיה גדול יותר משכר הצדיקים אשר כבר עקרוהו מלבם.

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן