מיקום הפעמונים ביחס לרימונים

וַיַּעֲשׂוּ עַל שׁוּלֵי הַמְּעִיל רִמּוֹנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי מָשְׁזָר (לט, כד)

היכן היו ממוקמים הפעמונים ביחס לרימונים?

רמב"ן: "שעשו הרימונים לתת אותם על שולי המעיל סביב, ועשו פעמוני זהב טהור, וישימו הפעמונים בתוך הרימונים קודם שיתנו אותם במעיל, והנה הפעמונים בתוך הרימונים בתלוש, וישימו הרימונים על שולי המעיל סביב והפעמונים בתוכם. ולכך כפל הכתוב 'בְּתוֹךְ הָרִמֹּנִים' פעמיים, כי היו בתוכם מתחילה ובשעה שתלו אותם על שולי המעיל סביב".

אור החיים: "מכאן אני מדייק שהאמת כסוברים שהפעמונים בשורה עם הרימונים ולא בתוכם ממש, שהרי הקדים הכתוב נתינת הרימונים על שולי המעיל ואח"כ אמר מעשה הפעמונים בפני עצמן ויתנו אותם תוך הרימונים. ומעתה אם הפעמון תוך הרימון ממש למה הוצרך הכתוב לומר על שולי אחר שכבר קדם ואמר שהרימונים הם על שולי המעיל זה בזה תלוי".

הנצי"ב מוולוז'ין: "… אלא העיקר כמה שכתב בצוואה דמשמעות הכתוב כרש"י ורמב"ם, שהיה ביני הרימונים. אבל א"כ היה ראוי לכתוב 'בין הרימונים', וכן בציווי היה ראוי לכתוב 'ופעמוני זהב ביניהם סביב', אלא ע"כ צ"ל דהיו הרימונים גדולים מן הפעמונים, וכשהיה הפעמון אצל הרמון נתכסה ממנו ולא היה נראה כל כך, משום הכי כתיב 'בתוך הרימונים'. ועתה מתפרש יפה זה המקרא, דבאמת הייתי מפרש מדכתיב 'בתוך הרימונים' ולא בין, כדעת הרמב"ן שהיה בקרב הרימונים, משום הכי מפרש הכתוב 'על שולי המעיל סביב' בתוך הרימונים, דאילו כהרמב"ן היה ניתן הפעמון בתוך הרימון כשהוא ביד האומן ואח"כ נתלו, אבל לדעת רש"י היה בפני עצמו, אלא שהרימון כיסה אותו כשהיו שניהם ניתלים על שולי המעיל".

Shopping Cart

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן