ל, יג זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'
מדוע כפלה התורה לשונה וכתבה פעמיים 'מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל', ניתן היה לכתוב 'מחצית שקל הקודש'?
מסכת שקלים פותחת במילים: "באחד באדר משמיעים על השקלים ועל הכלאים". מה הקשר בין 'שקלים' ל'כלאים'?
רבי יהונתן אייבשיץ ביאר, שעם ישראל הצטוו להביא דווקא מחצית השקל, לא להרבות ולא להמעיט, לרמוז שכל אחד מישראל הוא מחצית הגוף ורק בהתחברו עם כלל ישראל נחשב הוא לגוף שלם.
ברם עליו להתחבר ולהתאחד רק 'מין במינו', עם אנשים שהולכים כמוהו בדרך הישרה, ולא עם אנשים שאינם…, לפיכך משמיעה המשנה 'על השקלים ועל הכלאים' כאחד.
לפי זה אפשר לפרש את כפל הלשון. הציווי להביא "מחצית השקל" מורה על מעלת האחדות בישראל, לצד הצורך להישמר שיהיה זה "בשקל הקודש".
דבר תורה לפרשת כי תשא