ד, א "קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'", מה ביאור הנימוק לקריאת השם 'קַיִן'?
• רש"י: מקור השם 'קַיִן' – על שם הקנין שקנתה חוה, "אֶת ה'" – עם ה', רק אדם וחוה נבראו על ידי הקב"ה, הם יצירי כפיו, לעומת קין, שביצירתו גם אדם וחוה שותפים, בנה נולד ממנה, כביכול יצרה איש חדש עם הקב"ה.
• רמב"ן: מלשון קנין. חוה אמרה טרם הלידה, שהבן שיוולד יהיה קנין לה', שיעבוד את בוראו גם אחרי מותם.
• אברבנאל: קין העדיף את החומריות והגשמיות ובחר להיות עובד אדמה. שם זה מבטא את קנייניו הגשמיים הרבים, ועל כן נקרא בשם זה.
• הנצי"ב מוולוז'ין: אדם הראשון עסק בצרכי חייו והיה עובד אדמה. בנו הראשון שנולד לו היה לעזר, מעין קנין נפש שמסייע לבעליו בהליכות חייו, ועל כן קראה לו בשם 'קין'.
• משך חכמה: לפני החטא, היה אדם ואשתו נעלים באופן שהמיתה לא היתה אמורה לשלוט בהם כלל. משנולד קין, אמרה חוה, שהוא מצטרף אליהם גם בהיבט זה, שהוא בריה שתחיה לעד כמוהם, שאינו עתיד למות.