וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא (לב, ט)
מה ביאור המילים 'קְשֵׁה עֹרֶף'? מדוע מכונה כך?
- מדרש רבה (מב, ט): "מהו 'וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא'? אמר רבי מאיר: ראויים הן להיערף".
- רש"י: מלשון שהם מסרבים לשמוע תוכחה ומפנים עורף למי שמנסה להוכיחם.
- רש"ר הירש: ביטוי קשה זה חל על פעולה שנעשתה בניגוד לדרישה, מתוך דביקות בשגרת הרגל. בביטוי חמור זה רמז הקב"ה גם מדוע יש מקום להקל בעונשם, משום שחטא העם לא בא מתוך התפרצות חדשה ומפתיעה, אלא שורשו בהרגלים שטרם הצליחו להיגמל מהם. ההשקפה, שמתוכה יצאה הקריאה 'עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים', לא היה בה משום הפתעה לגבי המון עם שנולד במצרים, ולעובדה זו מתקשרים תחנוני משה בפסוקים הבאים.
- מלבי"ם: הקב"ה אמר אמירה נוספת, רכה יותר, שיש לה שתי משמעויות: א. לא ניתן להניחם ושמשה ינסה להחזירם בתשובה משום 'עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא', שלא ניתן לתקנם. ב. שמצד זה אין על משה אשמה שלא הנהיג אותם ראוי, משום שהוא עשה כל שביכולתו והחסרון הוא מצידם.
דבר תורה פרשת כי תשא