מדוע רק בצלאל הוזכר במלאכת הכנת הארון

וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ (לז, א)

מדוע רק בצלאל הוזכר במלאכת הכנת הארון?

מדרש רבה (נ, ב): "אתה מוצא בשעה שאמר הקב"ה למשה עשה המשכן, בא ואמר לבצלאל. אמר לו: מהו המשכן הזה? אמר לו: שישרה הקב"ה שכינתו בתוכו ומלמד לישראל תורה. אמר לו בצלאל: והיכן תורה נתונה? אמר לו: משאנו עושים את המשכן אנו עושין הארון. אמר לו: רבינו משה, אין כבודה של תורה בכך, אלא אנו עושין הארון ואח"כ משכן? לפיכך זכה שיקרא על שמו, שנאמר וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן".

רש"י: לפי שנתן נפשו על המלאכה יותר משאר חכמים, נקראת על שמו.

רא"ש: "הוא היה ראשון לכל כלי המשכן, לפי שאמר הכתוב 'פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר', שהאור נברא תחילה בעולם, לכך הארון שבו ניתנה תורה שנקראה אור, שנאמר 'כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר' נעשה תחילה. ואי אתה מוצא שמו של בצלאל נזכר על שום כלי המשכן, אלא על הארון לפי ששם שורה 'צל אל' וזהו נוטריקון של בצלאל, וזה שאמרו חז"ל שמדעתו היתה העשיה, שאמר ליה משה: בצלאל עשית ארון".

רבינו בחיי: "ידוע כי הארון היה מקודש שבכל הכלים שהוא משכן התורה, ועל כן הזכיר במעשה הארון את בצלאל בשמו שהיה 'מלא רוח אלהים בחכמה בתבונה ובדעת'".

רש"ר הירש: "בעוד שלגבי שאר הכלים הצטמצמה, מן הסתם, עשייתו של בצלאל בתחום עבודת הארגון והמינהל, פחות או יותר, את הארון עשה במו ידיו, כי הוא ראש לכל הכלים ולמענו הוקם כל משכן הקודש".

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן