שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת (לה, ב)
מדוע משה פתח במצות השבת ורק לאחר מכן ציווה על המשכן?
- פסיקתא זוטרתא: "משעה שאמר לו הקב"ה למשה רבינו 'ועשו לי מקדש', עד השלמת מלאכת כל המשכן, הזהיר על השבת, שנאמר 'אך את שבתותי תשמורו' (לעיל לא, יג), וכיון שבא משה לומר לישראל על מלאכת המשכן, התחיל בשבת במה שפסק למעלה, ואח"כ התחיל במלאכת המשכן. לפיכך דברו רבותינו במשנתן, במה שפוסקין מתחילין, 'במה מדליקין ובמה אין מדליקין, אין מדליקין לא בלכש…'".
- רש"י: "הקדים להם אזהרת שבת לצווי מלאכת המשכן, לומר שאינה דוחה את השבת".
- רמב"ן: "והקדים השבת, לאמר כי ששת ימים תעשה מלאכת אלה הדברים ולא ביום השביעי שהוא קדש לה'. ומכאן שאין מלאכת המשכן דוחה שבת".
- רבי חיים פלטיאל: "הגיד לכם שבת תחלה שאם היה מגיד לכם מעשה משכן תחילה היה חביב עליכם ושוב אפי' היה מגיד להם מעשה שבת שוב, אפי' כשיגיד להם מעשה משכן לא יעשו בשבת".
דבר תורה – פרשת ויקהל פקודי