מדוע הוצרך משה לספר ליתרו

וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָֹה לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה' (יח, ח)

מאחר שיתרו שמע, מדוע הוצרך משה לספר לו?

ספורנו מבאר שעיקר דבריו התמקדו במילים 'וַיַּצִּלֵם ה". משה הסביר לו אודות הקשר שבין הקב"ה לעם ישראל וסיפר על השגחתו הפרטית עליהם, כשהמניע לכל, שבחר בהם מכל האומות.

אור החיים מסביר שיתרו שמע, אך משה השלים לו פרטים שלא היו ידועים לו, כגון אודות הריגת שר מצרים, שלא יכל לדעת.

באופן דומה ביאר מלבי"ם שיתרו שמע את שעשה הקב"ה לבני ישראל, ומשה "סידר" את הדברים, הבהיר לו את הפרטים והסבירם לו. כגון, ששמע 'אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ', הוא הבין שמשה הוא העיקר ובזכותו נעשה הכל, על כך אמר לו משה שהכל נעשה 'עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל', ולא עבורו. וכן 'אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה', הוא חשב שהטובות נעשו על ידי אלהים וכוחות מושלים נוספים. על כך אמר לו משה שהכל נעשה רק על ידי הקב"ה. יתרו התעורר רק מצד הטוב שנעשה לישראל, 'כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל…', אך התעלם מהמכות שהיכה הקב"ה את המצרים, משום שחשב שהם מפועל רע. על כך סיפר לו משה 'עָשָׂה ה' לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם', שגם זה היה מפועל הטוב, כדי להיטיב לבני ישראל, להעניש את נוגשיהם ולהוציאם לחירות.

 

דבר תורה לפרשת יתרו

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן