וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵֽלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם (יד, יג)
מדוע אברהם כונה בתואר 'הָעִבְרִי'?
מדרש רבה (מב, ח): "רבי יהודה אומר: כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד, ורבנן אמרי: שהוא משיח בלשון עברי".
רש"י: שבא מעבר הנהר, (על פי מדרש רבה מב, ח).
רד"ק: משום שהיה מבני בניו של עבר.
ספורנו: הפליט לא ידע שיש קירבה משפחתית בין אברהם ללוט. הוא בא לבשר לאברהם, משום שקישר ביניהם, שידע שבעבר הם החזיקו באותה דעה. כינוי אברהם בתואר 'הָעִבְרִי' מלמדנו שזו היתה הסיבה שבגינה הגיע הפליט לבשר לאברהם, על אף שלא קישר ביניהם בקשר משפחתי.
הכתב והקבלה: בניגוד לשאר המקומות, שבהם לא הוזכר יחוסו שהוא עברי, אלא רק כאן, משום שזה היה המניע העיקרי שעורר את הפליט לבוא ולבשר לאברהם על נפילת אחיינו בשבי, משום שהוא עברי.
הנצי"ב מוולוז'ין: היותו של אברהם 'הָעִבְרִי' היתה הסיבה העיקרית שהפליט בישר לו, משום שציפה שיפעל אברהם, כ'עִבְרִי' בדרך של נס, להציל את השבויים.