לֹא תִתְגֹּדְדוּ… כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ

בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם לֹא תִתְגֹּדְדוּ… כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ (יד, א-ב)

מה הקשר בין שני הפסוקים?

רש"ר הירש: "לא 'גוי קדוש' באחדותו כלפי חוץ, אלא 'עם קדוש', המאוחד בעיצובו החברתי הפנימי למרות ריבוי חוליותיו. החברה הלאומית של העם הזה קנויה לה' וכל חוליותיה שוות בקדושתן וביחסן הישיר אל ה', ועצם החזון הזה של חברה אנושית הקנויה לה' וחיים חברת עם מלאים הבנויים על בסיס ההשתעבדות לה', הוא הוא הייעוד שלשמו נבחרת בידי ה'.

פירוש 'לא תתגדדו' – אל תעשו חתך בגופכם; אולם במסכת יבמות (דף יג) אמרו שאיסור זה מוסב גם לגוף הלאומי ומכאן למדו את ההלכה 'לא תעשו אגודות אגודות': יש לשמור על האחדות במסגרת קיום התורה וחילוקי דעות ביחס להלכה ולמעשה של התורה אל יביאו לידי פירוד לחברות שונות, אל יביאו לידי פילוגים. ואכן גם קבוצת אנשים הנבדלת לעצמה, מחלקה צבאית מיוחדת, קרויה 'גדוד'. גם זו יכולה אפוא להיות משמעות 'לא תתגדדו': אל תתבדלו, אל תתפלגו לקבוצות ולמפלגות".

הנצי"ב מוולוז'ין: "נתן המקרא שני טעמים על איסור גדידה בכלי וקרחה ביד על מת: א. משום 'כי עם קדוש אתה…', פרוש ומובדל לגבוה, וא"כ יש לדעת כי כל צער ומקרה רע ר"ל רצון הקב"ה הוא לכבודו יתברך, או לכפרת עוון של החי שהוא גם כן כבוד ה' ורצונו, וראוי למי שמובדל לה' שיבטל צערו מפני רצון ה'".

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן