וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם (יח, י)
מדוע כפלה התורה לשונה?
פסיקתא זוטרתא: "'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה', התנין הגדול. 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם', שיעבוד מצרים".
רשב"ם: 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם', משה ואהרן שפעלו מול המצרים ומול פרעה. 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם', משעבוד מצרים.
רמב"ן: יתרו בירך את הקב"ה על שני ניסים שעשה לעם ישראל: א. שפרעה ועמו לא הרגו אתכם, המילה 'אֶתְכֶם' מוסבת על משה ובני ישראל, ועל כך אמר 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה'. ב. שהציל את בני ישראל מהשעבוד, ועל כן אמר 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם', ללא משה, שלא השתעבד במצרים.
רבי חיים פלטיאל: 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם', בעבודה. 'וּמִיַּד פַּרְעֹה', שגזר עליהם גזירות. 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם', בים.
אלשיך: 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם', בנ"י, שהציל 'מִיַּד מִצְרַיִם', שרו של מצרים. 'אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם', הערב רב. 'מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם', שהיו תחתיו ממש מאיכותו וטומאתו.