ב, יח וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ
"אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ", המילה 'עֵזֶר' מורה על סיוע, בעוד המילה "כְּנֶגְדּוֹ" מורה על התנגדות. מה ההסבר לסתירה?
• יבמות סג ע"א: "זכה (אם זכה האדם – אשתו תהיה לו לעזר) – עוזרתו, לא זכה – כנגדו (מולו, שתחלוק על דבריו)".
• רד"ק: המילה 'כְּנֶגְדּוֹ' אינה מולו, לעומתו, אלא לסייע לו, להיות לפניו לעזר תמיד. הכ' משמשת לדמיון, לאמת ולחזק את הדבר, כגון "הָיוּ שָׂרֵי יְהוּדָה כְּמַסִּיגֵי גְּבוּל" (הושע ה, י) וכן "וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים" (במדבר יא, ב).
• כלי יקר: משמעות המילה "כְּנֶגְדּוֹ", בפסוק זה הינה חיבור ואהבה, מעין פניה – פנים מול פנים, כמו "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" (תהילים טז, ח), ולא בהיבט של מריבה ופלגנות.
• הנצי"ב מוולוז'ין: התורה מחדשת במילים אלו שה"כְּנֶגְדּוֹ" – הניגוד שיהיה לאדם, יהיה העזר שלו. עזר זה, שבמבט ראשון נראה כניגוד גמור, יהיה לסיוע רב לו, באמצעות התכונות הקוטביות. להסבר זה, ביאור המילים "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" – התכונות שבהן תהיה האשה מולו, בהן היא תהיה לו לעזר.
• רש"ר הירש: זו אינה סתירה, האשה עומדת לצד בעלה וממקום זה מסייעת לו, בשוויון מוחלט, לא תחתיו ולא עמו. "כְּנֶגְדּוֹ", במובן של לצדו.