י, א וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ
מה החידוש המיוחד בהכבדת ליבו של פרעה במכה זו?
מבאר רבי זלמן סורוצקין, בביאורו 'אזנים לתורה' שהקב"ה אמר זאת למשה משלוש סיבות:
א. הואיל והיתה זו הפעם השלישית שהבטיח פרעה לשלחם ולא עמד בדיבורו וכפר בהקב"ה. הקב"ה הוצרך להודיע למשה שלא ילך אליו, משום שיש לו חזקה ככפרן.
ב. הדגש היה על עבדיו, שהכביד הקב"ה את ליבם, משום שהחל ממכת ברד החלו עבדי פרעה להתערב ולייעץ לו שלא לשלחם. הוצרך הקב"ה לומר למשה שהחל להקשות גם את ליבם של עבדי פרעה ולא רק את ליבו שלו.
ג. הקב"ה ענה למשה על שאלה אחרת, שתמה על הבאת הארבה לאחר שהשאיר הקב"ה את החיטה והכוסמת. הסביר לו הקב"ה שעשה כן "למען רבות מופתי…".