ויהס כלב את העם – מה היתה כוונתו במעשהו

וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ (יג, ל)

מה היתה כוונתו של כלב בכך?

רש"י: ויהס כלב, השתיק את כולם. אל משה, לשמוע מה שידבר במשה. צווח ואמר: וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם? השומע היה סבור שבא לספר בגנותו, מתוך שהיה בליבם על משה, בשביל דברי המרגלים. שתקו כולם לשמוע גנותו, אמר: והלא קרע לנו את הים והוריד לנו את המן והגיז לנו את השליו. עלה נעלה, אפילו בשמים, והוא אומר: עשו סולמות ועלו שם נצליח בכל דבריו.

בכור שור: שישמעו מה שמשה אומר, שהיה מדבר, כדכתיב במשנה תורה 'ואומר אליכם לא תערצון ולא תיראון מהם. ה' אלהיכם ההולך לפניכם הוא ילחם לכם'.

רמב"ן: "שתק אותם ואמר: 'עלה נעלה… כי יכול נוכל לה', לומר אמת הוא שהעם חזק אבל אנחנו נחזק מהם ומעריהם הבצורות, על כן אמר "לה". אז ענו המרגלים ופירשו דבריהם, ואמרו: לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו, לאמר: אפילו העם אם יצאו אלינו בשדה לא נוכל לעלות אליהם להלחם בה, אף כי נכבוש מהם ערים בצורות גדולות מאד.

אור החיים: אין כח באדם הדיוט להשתיק המון, 600,000, לזה בא במאמרו כי הוא משתיקם אל משה ולא לגזירתו, ואמר: עלה נעלה וירשנו אותה, פירוש גם לפי דברי המרגלים נוכל לה.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן