וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲבֹד אֶת ה' עַד בֹּאֵנוּ שָׁמָּה

וְגַם מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה כִּי מִמֶּנּוּ נִקַּח לַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲבֹד אֶת ה' עַד בֹּאֵנוּ שָׁמָּה (י, כו)

מה ביאור דברי משה?

רש"י מבאר שמשה אמר לו שיזבחו לה', אך 'וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲבֹד אֶת ה", איננו יודעים מה העבודה שנצטרך לעבוד, 'עַד בֹּאֵנוּ שָׁמָּה' יתכן שנצטרך להקריב יותר ממה שבידינו, ועל כן עלינו לקחת את כל המקנה.

רבי חיים פלטיאל מתרץ משה אמר לו שאינו יודע מה ייעוד בעלי החיים שיקחו איתם, אם להקרבה או לזביחה, ומן הסתם ישתמשו בעורות של המקנה לצורך כיסוי, שכן בעלי חיים של עבודה זרה אסורים בהקרבה, אך כשרים לקדשי בדק הבית.

אור החיים מתרץ שלמילה 'מַה' 2 משמעויות: א. כמה. ב. מה אופן העבודה שיצוונו הקב"ה. יתכן שיאמר לנו שנבנה מזבח או כלי זהב ועוד.

הנצי"ב מוולוז'ין מסביר שמשה אמר לפרעה: אין אנו יודעים מה עלינו להקריב שור או כשב, האם בן שנה או בן שנתים, ועוד הסתפקויות נוספות שאיננו יודעים, ועל כן נקח לשם את הכל.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן