הצרות הן שלב לקראת הגאולה – דבר תורה – פרשת וילך

וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת... (לא, כא)
בגמרא במסכת חגיגה (דף ה ע"א) כתוב: "רבי יוחנן כי מטי להאי קרא בכי: 'והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות', עבד שרבו ממציא לו רעות וצרות תקנה יש לו?
בעל ה'קול אריה' ביאר את דברי דוד המלך, שאמר "הנה כעיני עבדים אל יד אדוניהם… כן עינינו אל ד' אלוקינו עד שיחננו": כשאדון מרים ידו ומכה את עבדו, העבד בורח. אך אם הוא חכם, הוא נותן את שיניו או את עינו שיפגע בו האדון, וכך יוכל לצאת לחפשי. "הנה כעיני עבדים…", שנותנים את עיניהם כדי שתפגע בהם יד אדוניהם, "כן עינינו אל ה' אלוקינו עד שיחננו", שאחרי הצרות יוציאנו לחופשי ויפדנו מגלותינו.
וכן ביאר בספר 'הר צבי' את דברי ר' יוחנן: אדון שמכה את עבדו ומוציא לו שן ועין, העבד יוצא לחירות, אך אם האדון שולח מישהו שיכה את עבדו, אין העבד יוצא לחירות. ועל כך בכה רבי יוחנן, שעבד שרבו "ממציא" לו צרות הרי אין לו מזה שום תועלת, שאינו יוצא בכך לחירות.
התורה כתבה בלשון "תמצאן אותו", שיהיה כאילו שמוצא את הצרות לבדו ויתלה זאת בדרך מקרה, ולא יבין שהוא לצורך מטרת הגאולה, ועל כך בכה.

 

 

דבר תורה – פרשת וילך

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן