הסמים שבשמן המשחה

וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ סַמִּים נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה סַמִּים וּלְבֹנָה זַכָּה בַּד בְּבַד יִהְיֶה (ל, לד)

מדוע כתבה התורה פעם נוספת את המילה 'סַמִּים'?

כריתות ו ע"ב: אמר ר' יוחנן: י"א סממנין נאמרו לו למשה בסיני. אמר רב הונא: מאי קראה? 'קַח לְךָ סַמִּים', תרי. נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה, הא חמישה וסמים אחריני, חמישה הא עשרה. 'וּלְבֹנָה זַכָּה' חד, הא חד סרי.

רש"י: ללמדנו שיש להוסיף על הסממנים הללו עוד סממנים.

רשב"ם: בתחילה כתבה התורה 'קַח לְךָ סַמִּים', וביארה מה הם הסמים: 'נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה', ועליהם להוסיף 'וּלְבֹנָה זַכָּה', שאינה סמים. אין הבדל בין 'סַמִּים' אחרון לבין 'סַמִּים' ראשון בפסוק, כך דרך המקראות, לכלול ולפרש.

אבן עזרא: "שם כלל, ואחר כן פרט: 'נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה'. 'סַמִּים' פעם אחרת, כאלו אמר: אלה הסמים 'וּלְבֹנָה זַכָּה' עמהם. 'בַּד בְּבַד יִהְיֶה', כל אחד לבדו, זה כמו זה, והנה הם ארבעה".

בכור שור: כביכול היתה ו' החיבור לפני המילה 'נטף', כלומר 'קַח לְךָ סַמִּים' ונטף. המילה 'סַמִּים' נוספה למנין. 'נָטָף, וּשְׁחֵלֶת, וְחֶלְבְּנָה, סַמִּים': כמו 'וסמים'. המילה 'סַמִּים' השניה בפסוק זה היא כנגד 5 הסממנים שבתחילת הפסוק, ומכאן ל-10. 'וּלְבֹנָה זַכָּה' היא ה-11.

ספורנו: המילים 'קַח לְךָ סַמִּים' מתייחסות לסמים שנכתבו בשמן המשחה בפסוקים הקודמים מור, קנה, קנמון וקידה. לאחר מכן כתבה התורה פעם נוספת 'סַמִּים' וביארה את אלו שנוספו עליהם: 'נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה'.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן