(לח, כא) אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה
מדוע התורה כופלת את לשונה וכותבת "הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן"? מבאר רש"י: "רמז למשכן שנתמשכן בב' חורבנין על עוונותיהם של ישראל".
הסבר זה תמוה, הרי בית המקדש התמשכן ונחרב פעמיים, ולא המשכן?
מה ההבדל בין המשכן למקדש? המשכן עצמו, הבית, היה קדוש כל עוד שהיה קיים, בניגוד לקרקע שעליה עמד המשכן, שהתקדשה עמו רק בזמן שעמד עליה, ומשנעקר ממקומו בטלה קדושת הקרקע.
לעומת זאת בבית המקדש, גם הבית עצמו היה קדוש וגם מקום המקדש התקדש עמו עולמית. כשחרב בית המקדש, רק הבית, שהוא בבחינת משכן נחרב, אבל ממקום המקדש לא בטלה קדושה.
יוצא אם כך שרק בחינת המשכן שבמקדש, (הבית) התמשכן, אבל הבחינה המיוחדת למקדש – קדושת המקום, לא התמשכנה, הואיל ולא חרבה ולא התבטלה.
מסיבה זו כפלה התורה את לשונה ואמרה "משכן, משכן" פעמיים, על שם שהמקדש עתיד להתמשכן שתי פעמים.
(רבי אליהו מישקובסקי)