המחלוקת והפירוד – גורמי הצרות

כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ (יז, ח)

המגיד מקלם מבאר פשט בפסוק זה: 'כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט' – ייפלא, מלשון מכוסה. דבר פלא למשפט: מדוע יש כל כך הרבה משפט וגזירות על כלל ישראל בכל הדורות?

'בֵּין דָּם לְדָם' – מה שונה דם עם ישראל מדם אומות העולם, שדם עם ישראל נשפך כמים בכל הדורות? דם נשפך עליך כמים, נחשבנו כצאן לטבח יובל.

'בֵּין דִּין לְדִין' – כמה דינים קשים, כמה ייסורים. 'וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע' – אלו מחלות קשות, רחמנא ליצלן. כל זה ייפלא ממך.

על כך אומרת התורה: 'דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ' – הסיבה לכל הדברים הללו היא המחלוקת, פירוד הלבבות והשנאת חינם שיש. השורש לכל הצרות – 'דברי ריבות בשעריך'. והיצר הרע השטן הזה עדיין מקטרג בינינו. ענין המחלוקת, שנאת חינם ופירוד. מחלוקת כוללת גם יחס לזולת, חוסר פרגון, עין צרה, שנאת חינם. זה השורש לכל הצרות.

יתאמץ כל אחד למנוע, עד כמה שניתן, את הפירוד והמחלוקת, במקביל ליצירת חיבורים ואחדות בקרב עם ישראל. ונתפלל שתיפסקנה הצרות, ונשמע בשורות טובות.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן