וַיָּשָׁב יוֹסֵף מִצְרַיְמָה הוּא וְאֶחָיו וְכָל הָעֹלִים אִתּוֹ לִקְבֹּר אֶת אָבִיו אַחֲרֵי קָבְרוֹ אֶת אָבִיו (נ, יד)
מדוע בחזרה מהלויה יוסף ואחיו הלכו בתחילה, ואחריהם כל המלוים, ואילו בהליכה ללויה הלכו תחילה המצרים ואחריהם יוסף ואחיו, כפי שכתוב 'וַיַּעֲלוּ אִתּוֹ כָּל עַבְדֵי פַרְעֹה' ולאחר מכן 'וְכֹל בֵּית יוֹסֵף וְאֶחָיו'?
רש"י: ללמד על הכבוד שנהגו בהם המצרים, שבהליכה לארץ כנען, לקבור את יעקב כתוב 'וַיַּעֲלוּ אִתּוֹ כָּל עַבְדֵי פַרְעֹה', ורק לאחר מכן כתוב 'וְכֹל בֵּית יוֹסֵף וְאֶחָיו וּבֵית אָבִיו', ואילו כשחזרו כתוב תחילה 'וַיָּשָׁב יוֹסֵף מִצְרַיְמָה הוּא וְאֶחָיו', ורק לאחר מכן כתוב 'וְכָל הָעֹלִים אִתּוֹ'. היה זה לאחר שהמצרים ראו את הכבוד שעשו מלכי כנען, שתלו את כתריהם בארונו של יעקב, והחליטו גם הם לנהוג כבוד באחי יוסף.
ריב"א: המצרים חששו שמא יוסף ואחיו לא יחזרו מארץ כנען למצרים, ועל כן הלכו אחריהם בחזרתם למצרים, לוודא שחוזרים איתם.
הכתב והקבלה: כך מקובל שבהליכה לקבורה הולכים בתחילה כל המלוים, ובסוף, אחרי המיטה, הולכים האבלים, כפי שכתוב שאחי יוסף הלכו בסוף מחנה המלוים. ומשקברו את המת, הולכים האבלים בדרך חזור בתחילה ואחריהם כל המלוים, כפי שכתוב בפסוק זה.
דבר תורה – פרשת ויחי