הוראת משה ליהושע להילחם בעמלק

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי (יז, ט)

מדוע משה הורה ליהושע להילחם בעמלק, ולא נלחם בעצמו?

מדרש רבה (כו, ג): "למה ליהושע? מתחילה אתה דורש שהיה מבקש להדריכו למלחמה לפי שהוא עתיד להכניס את ישראל לארץ".

אברבנאל: משה רבינו ראה שהיתה זו עת צרה ליעקב, שחטאו בנ"י על שניסו את ה', שהראו שאינם מאמינים בהשגחתו ולכן באה עליהם צרה זו להענישם. הוא חשש שזה עלול לגרום שה' לא יגן עליהם ולא ילחם את מלחמתם והוצרך לעשות השתדלות רבה ולהילחם בכלי נשק. משה ידע שיש צורך גם בתפילה, ואם הוא ילך להילחם תיעצר תפילתו, ולכן אמר ליהושע 'בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק', 'וְצֵא' מהר חורב מסביב הצור, שהיה שם עם הזקנים, ולך 'הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק', ויהיה זה 'מָחָר', כשבמקביל 'אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה' להתפלל בעבורם.

מלבי"ם: במלחמת סיחון ועוג משה נלחם בעצמו, משום שהיתה זו מלחמה שהתנהלה ע"י הקב"ה בנסים גלויים, כפי שאמר למשה: 'אַל תִּירָא אֹתוֹ כִּי בְיָדְךָ נָתַתִּי אֹתוֹ', שהיו אז ראויים לניסים, בניגוד למלחמה בעמלק, שבה הסתיר הקב"ה פניו מהם ונדרשו למלחמה טבעית. לא היה בכוחו של משה להילחם מלחמה טבעית, ולכן הוצרך להורות ליהושע, שערוך ומוכן לרשת את הארץ באמצעות מלחמה טבעית בעזרה אלוקית בניסים נסתרים, שיעשה זאת גם במלחמה מול עמלק.

 

מתוך ספרי תורתך שאלתי, לימוד פרשיות התורה בדרך שאלות ותשובות.

לפרטים נוספים
https://did.li/fyHCN

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן