ההבדל שבין 'חרש' לבין 'חושב'

מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת (לה, לה)

מה ההבדל בין 'חרש' לבין 'חושב'?

הכתב והקבלה: חרש עוסק בחרישת קרקע, פותח ומכין אותה לזריעה. 'חרש' זה גם חושב מחשבות, שעוסק בתכנונים. חושב ו"חורש" איך להוציא מעשיו לפועל. חרש גם מורה על אומנות במעשה עץ ואבן.

ההבדל בין 'חרש' ל'חושב' שאומנות חרש בשינוי דברים מהאופן שנוצרו כדוגמת מפסל אבנים או כורת עצים, לעומת חושב שאינו משנה דברים מברייתם, אלא רק עוסק בהרכבתם וחיבורם. עושה בהם סדר וערך.

מלבי"ם: "חרש שייך באומנות מתכיות עץ ואבן, שמשנה החומריים שעוסק בהם לפי צורך המלאכה, וחושב שייך באומניות האריגה והתפירה במחט שאינו משנה דבר רק מסדר ומוציא צורות".

הנצי"ב מוולוז'ין: יש הפסק בין 'חָרָשׁ' ל'וְחֹשֵׁב', ללמדנו שאהליאב השתווה לבצלאל במעשה של חרש, אבל לא במחשבה בהמצאה איך לעשות. זו היתה הייחודיות של בצלאל, כפי שכתוב 'וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת… וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן…'. עם זאת המילה 'וְחֹשֵׁב' מוסבת גם על מלאכת חרש, כלומר את מה שחשב בצלאל עשה גם אהליאב. אבל עיקר כוונת התורה במילה 'וְחֹשֵׁב' מוסבת על 'וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת…', שברקימה השתוו שניהם, גם במחשבה וגם במעשה.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן