הגעת אהרון וזקני ישראל

וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה עֹלָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן מֹשֶׁה לִפְנֵי הָאֱלֹהִים (יח, יב)

מדוע אהרון וזקני ישראל באו לשם?

מדרש שכל טוב: "הרי הכתוב מתמיה עליו, אדם שהיה עובד ומזבח ומקטר ומנסך ומשתחווה לעבודה זרה שלו, ועכשיו הוא מביא עולה וזבחים לאלהים? לפיכך 'וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל', נפנו מלעשות עולותיו וזבחי שלמים ובאו לאכול לחם עם חותן משה".

רשב"ם: הם באו לכבוד יתרו. משה לא הוזכר משום שהאהל היה שלו וברור שהיה שם.

רמב"ן: לאחר שיתרו התגייר, הוא ערך סעודה ואליה הגיעו 'אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל'.

אלשיך: דרכו של עולם, שאדם שהולך לקרוב משפחתו, כדוגמת חתנו, שמביא לו דורון. התורה חידשה במילים אלו שיתרו לא הביא דורון לחתנו, אלא 'לֵאלֹהִים', כמנחה. משראו זאת 'אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל' שעשה עיקר רק מה', אמרו: באכלנו לחם עמו, הרי זה כאכילה 'לִפְנֵי הָאֱלֹהִים', ועל כן 'וַיָּבֹא אַהֲרֹן… לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן מֹשֶׁה'.

אור החיים: יתרו התחכם לזבוח שלמים רבים, והראה בכך שמזמין את גדולי ישראל לשולחנו. התורה לא כתבה שהוא קרא לאהרן ולזקני ישראל לאכול, אלא 'וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל', מעשיהם מוכיחים שהם באו מעצמם, כדי שלא יבואו קדשים לידי נותר. הם כיבדו אותו ובאו מעצמם, ולא הטריחוהו להזמינם.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן