גליון תורתך שאלתי לפרשת נח תשפ"ה

להורדת גליון תורתך שאלתי מס' 159 לפרשת נח תשפ"ה, בקישור https://did.li/aRRTY

אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו (ו, ט)  

מדוע נכפל שמו?

מדרש רבה (ל, ד): "אמר רבי אבא בר כהנא: כל מי שנכפל שמו יש לו בעולם הזה ויש לו בעולם הבא".

דעת זקנים: "נח לעליונים נח לתחתונים, וכל שנכפל שמו בידוע שהוא צדיק כמו 'אַבְרָהָם אַבְרָהָם'

(לקמן כב, יא וכן לקמן כה, יט)".

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ… וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ (ו, יג)  

מדוע נח לא התפלל על בני דורו שישובו בתשובה?

רבינו בחיי: כדי שהעולם יינצל, היה צורך ב-10 צדיקים שבזכותם לא יהיה מבול, (כפי שמצינו שאברהם חדל מלהתפלל על אנשי סדום, כשהבין שאין שם 10 צדיקים). נח ידע שהוא ובני משפחתו מונים לכל היותר 8 (נח, אשתו, שלושת בניו ונשותיהם), ואין 10 צדיקים שבזכותם ניתן למנוע את המבול.

עיון יעקב: נח ידע שאנשי דור המבול חטאו בגזל, חטא שתפילה לא תועיל כדי למחול עליו, הואיל ונדרש להשיב את הגזילה תחילה, טרם התפילה, והם לא עשו כן.

וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת הַמַּבּוּל… אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ יִגְוָע (ו, יז)  

מדוע התורה כפלה לשונה, 'מתחת לשמים' ו'כל אשר בארץ'?

מהרי"ל דיסקין: כידוע, 'אין ריבוי אחר ריבוי, אלא למעט'. חז"ל אמרו שעוג מלך הבשן ניצל מהמבול (עיין זבחים דף קיג).

המיעוט שהתמעט ע"י שני הריבויים מלמד שהמבול מחה הכל, פרט לעוג מלך הבשן, שהשתייר.

מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ וּמִן הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ מִכֹּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ שְׁנַיִם מִכֹּל יָבֹאוּ אֵלֶיךָ לְהַחֲיוֹת (ו, כ)  

כיצד היה אמור להביא את בעלי החיים לתיבה?

רבינו בחיי: שיעזור להם בכניסתם, ויעשה השתדלות שיחיו.

רד"ק: הם יבואו מעצמם עד סמוך לתיבה, ונח יכניס אותם לתוך התיבה.

אָנֹכִי מַמְטִיר עַל הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה (ז, ד)  

מדוע המבול נמשך 'אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה'?

מדרש רבה (לב, ה): "אמר רבי שמעון בן יוחאי: הן עברו על התורה שניתנה לארבעים יום, לפיכך ארבעים יום וארבעים לילה".

מדרש אגדה: "כנגד ארבעים יום של יצירת הולד, שהיו הנשים מזנות תחת בעליהן והיו מקלקלין צורת הולד".

וַיִּיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו עוֹד (ח, יב)  

מדוע היונה לא שבה אליו?

רד"ק: משלא שבה אליו היונה, הסיק נח שהיא מצאה מקום להניח את רגליה, והבין שהמבול הסתיים. היונה לא שבה אליו כדי שידע שהמבול בא לקיצו.

הנצי"ב מוולוז'ין: בפעם הקודמת שבה היונה כשעלה זית בפיה, אולם בפעם הזו לא הזדמן לה דבר להביא בפיה, וחששה לשוב אליו כשאין בפיה דבר, ועל כן לא שבה אליו.

צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ (ח, טז)  

מדוע נח לא יצא מהתיבה עד שציוהו הקב"ה?

מדרש רבה (לד, ו): "… אמר: אצא ואהיה פרה ורבה למארה? עד שנשבע לו המקום שאינו מביא מבול לעולם, שנאמר 'כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ' (ישעיה נד, ט)".

מדרש תנחומא (סימן טו): "… וכיון שיבשה הארץ ונחה התיבה, שנאמר 'וַתָּנַח הַתֵּבָה', אמרו לו בניו: נצא לנו, אמר להם: חס ושלום, ברשותו של הקב"ה נכנסנו וברשותו של הקב"ה נצא, וכיון ששמע הקב"ה כך, מיד נתן להם רשות".

כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל (ט, ג)  

מדוע הותר לאכול בשר רק לאחר המבול?

מדרש אגדה (סימן ג): "ולמה לא הותר לאדם לאכול בשר? כדי שלא יהא חוטא נשכר".

חזקוני: הקב"ה התיר לנח לאכול מבשר בעלי החיים, כהוקרה על שעל ידו באה ההצלה, ששימר אותם בתיבה במשך שנה שלימה.

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר (ט, ח)  

האם הקב"ה דיבר עם בניו של נח?

מדרש רבה (לה, א): "ורבי נחמיה אמר: הוסיף על הציווי ונהג בקדושה, לפיכך זכה הוא ובניו לדבור", גם בניו היו נביאים.

אבן עזרא: כל בני נח היו נביאים, כולל חם.

רמב"ן: הקב"ה לא דיבר עם בניו של נח, שהרי בניו לא היו נביאים, בודאי לא חם, אלא הקב"ה דיבר רק עם נח, שהיה נביא, ובאמצעותו הדברים עברו גם לבניו.

רבינו בחיי: רק שם ויפת היו נביאים, רק איתם דיבר הקב"ה, ולא עם חם, שהיה רשע.

 

וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַ הַיֹּצְאִים מִן הַתֵּבָה שֵׁם וְחָם וָיָפֶת (ט, יח)  

מי היה הבכור בבני נח?

רש"י: יפת הבכור, ואחריו שם וחם.

אברבנאל: שם הבכור ואחריו חם ויפת. שהרי בפסוק 'וַיּוֹלֶד נֹחַ אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת' שם הוזכר תחילה, אחריו חם ורק בסוף יפת, וכך היה גם סדר כניסתם לתיבה.

וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן (ט, כד)  

למי כוונה התורה במילים 'בְּנוֹ הַקָּטָן'?

אבן עזרא: מוסב על כנען, שהיה בנו הקטן של חם. לא יתכן שמוסב על חם, שהרי חם לא היה הבן הקטן של נח, שהרי כתוב 'וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים: אֶת שֵׁם, אֶת חָם וְאֶת יָפֶת'.

רמב"ן: חם, שהוא היה הבן הקטן של נח.

רד"ק: אמנם חם לא היה הבן הקטן של נח, אולם התורה כיוונה במילה "בְּנוֹ הַקָּטָן" לחם, שעשה מעשה פחות ובזוי, שהלך והגיד לאחיו ולא כסה ערותו.

וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת (ו, י)  

ר' שמחה בונים מפשיסחא אמר שבקיום המצוות על כל אדם להקפיד לקיים את "שלושת בני נח": 'את שם' – לעשות את המצווה כולה לשם שמים. 'את חם' – לעשותה בחמימות הלב וברגש. 'ואת יפת' – הידור מצוה לעשותה בצורה  נאה ומכובדת.

וְכוּשׁ יָלַד אֶת נִמְרֹד הוּא הֵחֵל לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ (י, ח)  

מה היה המיוחד בגבורת נמרוד?

רמב"ן: בדור הפלגה החל להתארגן מרד בהקב"ה, לאחר שנמרוד היה הראשון בעולם שהעז למרוד בה' ובמלכות שמים לאחר המבול.

חזקוני: לאחר המבול, הוא היה הגיבור הראשון.

אברבנאל: עד תקופתו כולם היו במדרגה זהה, ללא הבדל ביניהם. נמרוד החל בבידול. נמרוד החל לשלוט ולמלוך על בני דורו.

רש"ר הירש: אמנם היו גיבורים לפניו, נמרוד החל במורשת זו והנחיל אותה לכל צאצאיו.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן