גליון לך לך תשפ"ד
לֶךְ לְךָ… אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (יב, א)
מדוע הקב"ה לא אמר לו במפורש לאיזו ארץ?
מדרש רבה (לט, ט): "ולמה לא גילה לו? כדי לחבבה בעיניו וליתן לו שכר על כל פסיעה ופסיעה".
מלבי"ם: משום שאת מעלת הארץ, אליה הוא הולך אפשר היה לגלות רק לאחר שנפרד מטומאת ארצו ומולדתו, מהם בא.
וַיֵּלֶךְ אַבְרָם… וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט (יב, ד)
מדוע לוט הלך עם אברהם?
רד"ק: לוט, כתלמיד של אברהם, למד ממנו והאמין באלוקיו.
וַיֵּט אָֽהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם (יב, ח)
מדוע התיישב בין שתי ערים, ולא באחת מהן?
ספורנו: אברהם רצה להפיץ בעולם את שמו של הקב"ה, וישב בין שתי ערים, שיבואו אליו אנשים משתיהן.
וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ (יב, י)
מדוע אברהם לא נשאר בארץ, ולא האמין שהקב"ה ידאג לכל מחסורו?
רמב"ן: אברהם חטא כשירד מהארץ מפני הרעב ולא בטח בה'.
ספורנו: אברהם ירד למצרים לזמן קצר, לא להשתקע, ולכן כתוב שמטרתו היתה 'לָגוּר', לשון זמני.
וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ (יג, ח)
מדוע היה חשוב לאברהם שלא תהיה מריבה ביניהם?
רד"ק: חשש שאם המריבה בין הרועים לא תיפסק, היא תביא בסוף לידי מריבה בינו לבין לוט.
הנצי"ב מוולוז'ין: אברהם חשש שאם העמים שמתגוררים בשכנותם ישמעו על המריבה, ייגרם מכך חילול ה'.
וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ (יד, יב)
מדוע לקחו את לוט בשבי?
ספורנו: משום שידעו על עשרו ונכסיו וציפו שאברהם יפדה אותו בכסף רב.
וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו… וַיִּרְדֹּף עַד דָּן (יד, יד)
מדוע הסתכן אברהם ויצא למלחמה, רק כדי להציל את לוט בן אחיו?
רמב"ם (מורה נבוכים חלק ג פרק נ): "הודיענו איך חם לבבו על קרובו בעבור שגדל על אמונתו, ומסר נפשו לסכנת המלחמה כדי להצילו".
וַיֹּאמַר… בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה (טו, ח)
כיצד יתכן שאברהם המאמין פקפק בהבטחת הקב"ה?
מדרש רבה (מד, יד): "רבי חייא ברבי חנינא אמר: לא כקורא תגר, אלא אמר לו: באיזו זכות? אמר ליה: בכפרות שאני נותן לפניך".
וְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם לֹא יָלְדָה לוֹ (טז, א)
מדוע אברהם לא התפלל על שרה שתלד, כפי שיצחק התפלל על רבקה?
רד"ק: יתכן שהתפלל, אך לא נענה מיד, משום שהקב"ה רצה לפרסם את הפלא הגדול, ששרה תלד בהיותה בת תשעים.
וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם חֲמָסִי עָלֶיךָ אָנֹכִי נָתַתִּי שִׁפְחָתִי בְּחֵיקֶךָ (טז, ה)
מה היו טענותיה, הלא היא נתנה לו את שפחתה?
ספורנו: להבנתה, הגר נחשבה לאשת אברהם לכל דבר, ולכן טענה שהיה עליו לגעור בה ולהוכיחה על שנוהגת בזלזול כלפי שרה.
אור החיים: שרה קבלה באזני אברהם שלמרות שנתנה לו את שפחתה, היא עדיין "בְּחֵיקֶךָ", אינך אדון שלה ובודאי שלא יכול לשחררה.
וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ (טז, ט)
מדוע ציוה אותה המלאך לשוב לשרה?
רד"ק: המלאך אמר לה שתשוב, הגם שתמשיך להתענות ולסבול אצלה, משום שבזכות הסבל והעינוי זרעך יהיה רב מאד.
ספורנו: המלאך ביקש לקבוע שגם בעתיד, מבזי עם ישראל לא ינוכו, אלא יתענו וייענשו על שביזו.
וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו (יז, ג)
מדוע אברהם נפל על פניו?
רד"ק: אברהם נפל על פניו כדי להשתחוות ולהודות להקב"ה, על שאמר לו שיכרות עימו ברית, שמעידה על קיום האהבה.
וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּֽיךָ (יז, ה)
מדוע הקב"ה שינה את שמו מ'אַבְרָם' לאברהם?
ברכות יג ע"א: "'אַבְרָם הוּא אַבְרָהָם', בתחילה נעשה אב לארם ולבסוף נעשה אב לכל העולם כולו".
חזקוני: מנהג לשנות שם לאדם, כשעולה לגדולה, כפי שמצינו אצל שרה, יעקב, יהושע ועוד.
דעת זקנים מבעלי התוספות: בהוספת האות ה' לשמו נעשה אברהם שלם ותמים, שהרי הגימטריה של שמו = 248, כמנין רמ"ח, כנגד רמ"ח איברים שבאדם.