וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה (כג, ב)
מדוע יצחק לא הוזכר בהספד על אמו?
רבינו בחיי: יצחק לא ידע על מיתתה, שנגרמה בעקבות שמיעתה על העקידה. אברהם העלים ממנו את הידיעה על מיתתה, למנוע ממנו עגמת נפש.
וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ (כג, ז)
מדוע אברהם קם?
בכור שור: הואיל ורצה להשתחוות לכולם, לאותם שלפניו ולאלו שהיו לאחריו ומצידו.
הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ (כג, יא)
מדוע עפרון נתן לו גם את השדה?
חזקוני: אם היה מקבל רק את המערה, לא היתה לו דרך לעבור אליה.
אור החיים: לאחר שמכר את המערה לאברהם, ושינה את ייעודה לבית קברות, לא ראה עפרון כל טעם להשאיר אצלו את השדה, ונתן אותה לאברהם.
לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה לְעֵינֵי בְנֵי חֵת (כג, יח)
מדוע הקפיד אברהם לבצע את המכירה 'לְעֵינֵי בְנֵי חֵת'?
הנצי"ב מוולוז'ין: שלא יאמרו שהיתה זו חרפה למשפחתם למכור את השדה, ויחזרו בהם מהקנין. שלא יכחישו ויטענו שלא ידעו מכך.
וְאַשְׁבִּיעֲךָ… אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי (כד, ג)
מדוע אברהם השביע את עבדו, ולא את בנו?
רבינו בחיי: אברהם חשש שאם ישביע את יצחק, אליעזר עלול לרמות אותו בטענות ובתחבולות. כדי לחזק את הענין יותר השביע את העבד.
מלבי"ם: משום שידע שלאחר מותו, יצחק ישמע לאליעזר, מצד שהיה הותיק בבית אברהם, וכולם עשו את דבריו. וגם מצד שהוא מושל בכל נכסיו.
אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי (כד, ז)
מדוע כפלה התורה את לשונה?
פסיקתא זוטרתא: "'מִבֵּית אָבִי' – זה ביתו של אביו, 'וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי' – זה שכונתו".
רש"י: 'מִבֵּית אָבִי' – מחרן, 'וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי' – מאור כשדים.
וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו (כד, י)
מדוע לקח עשרה גמלים?
חזקוני: אליעזר היה צריך עשרה אנשים למנין, כדי לברך ברכת אירוסין ונישואין, ולקח עשרה גמלים, אחד לכל אחד.
אור החיים: 'עֲשָׂרָה', לאו דוקא, אלא הכונה הרבה, כמו שכתוב 'אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים' (שמואל א' א, ח).
וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר אֶל בְּאֵר הַמָּיִם (כד, יא)
מדוע נעצר ליד באר המים?
רוקח: הבאר היא מקום טהרה, אליעזר עמד שם משום שרצה להתפלל.
אברבנאל: משום שראה שהגר שפחת אברהם נענתה על באר המים וסבר שגם הוא ייענה על באר המים.
וַיָּרָץ לָבָן אֶל הָאִישׁ הַחוּצָה אֶל הָעָיִן (כד, כט)
מדוע לבן רץ אל אליעזר?
רבי חיים פלטיאל: כשראה לבן שרבקה אחותו מתמהמהת ולא שבה לביתה כעבור זמן סביר, בניגוד להרגלה, מיד רץ במהירות למעיין בדרכי קיצור.
וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת הַנֶּזֶם וְאֶת הַצְּמִדִים עַל יְדֵי אֲחֹתוֹ וּכְשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי רִבְקָה אֲחֹתוֹ (כד, ל)
מה היה מיוחד בראיה ובשמיעה שהשפיעו עליו?
ספורנו: כשראה את התכשיטים על ידיה, ומששמע ששאל את רבקה 'הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין', חשב שלא ראוי להיות כפוי טובה, והזמין אותו.
וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים (כד, לא)
מדוע לבן אמר זאת לאליעזר?
אלשיך: לבן הראה עצמו כמכניס אורחים גדול, ובאשר לשאלה אפשרית מצד אליעזר, מדוע אם כך לא בא לקדם את פניו, ענה לבן עוד בטרם שאלה, 'וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים' ועל כן התעכבתי מלבוא לקראתך.
וַיֹּאמַר עֶבֶד אַבְרָהָם אָנֹכִי (כד, לד)
מדוע אליעזר פתח את דבריו במילים אלו?
מלבי"ם: הוא העצים את חשיבותו, ואמר שלמרות שלאברהם יש עבדים רבים, הוא עבדו המיוחד, שמושל בכל אשר לו.
וַתֵּלֶד שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי בֵן לַאדֹנִי אַחֲרֵי זִקְנָתָהּ (כד, לו)
מדוע אליעזר ציין זאת?
מלבי"ם: אליעזר סיפר על חשיבות יצחק: א. 'שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי' – שנולד מהגבירה. ב. 'בֵן לַאדֹנִי' – שילדה בן המתייחס לאברהם בנוי ובחכמה ובטוב המידות. ג. 'אַחֲרֵי זִקְנָתָהּ' – שנולד בנס, ומצד זה הוא חביב בעיניו מאד.
וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ (כה, יא)
מדוע הקב"ה בירך אותו לאחר מות אביו?
רש"י: הקב"ה ניחם אותו תנחומי אבלים, על מות אביו.
מלבי"ם: כל זמן שהיה אברהם חי, היה הוא עיקר הבית וכל עסקיו נקראו על שמו ומברכתו התברכו כולם. משמת אברהם נכנס יצחק במקומו בכל העסקים והוצרך לברכה מיוחדת.