גליון פרשת בראשית

להורדה בפורמט PDF

תורתך שאלתי – גיליון בפרשת בראשית

 

ב, ח  וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם

מדוע פסוק זה לא נכתב בתיאור בריאת היום השלישי, כשנברא כל הצומח?

  • אור החיים: כדי להדגיש שגן עדן נברא עבור האדם ולכבודו. הקב"ה הודיע חסדו, שהגן נברא ועומד עבור האדם.
  • מלבי"ם: הקב"ה הטביע בליבו של האדם תכונות שיוכל לעשות מלאכות, שיסייעו לו להתקיים (כגון חרישה וזריעה וכן אריגה, תפירה ועוד), הגם שלא למד אותן ולא הוכשר לעשותן לפני כן. התורה מתארת פעם נוספת את בריאת גן עדן, בפסוק זה, לאחר שנברא האדם, להדגיש שהטביע בו תכונות אלו, שילמד וידע איך לפעול בכל הנדרש, ולענין המזונות הושיבו בגן שפירותיו צומחים מאליהם.

ב, יז  וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת

מדוע לא מת ביום שאכל מהעץ, כדברי הקב"ה, אלא רק כעבור 930 שנים?

  • פסיקתא זוטרתא (סימן טו): "יום של הקב"ה אלף שנים, שנאמר 'כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר' (תהילים צ, ד), ומצינו כי חיה תתק"ל שנים".
  • אבן עזרא: אכן היה ראוי למות באותו יום, אולם עשה תשובה והשתנה גזר דינו.
  • טור: לפני שאכל אדם מהעץ, גם אם היה חוטא לא היה מת, משום שלא ניתן להעניש מי שאין לו דעה, אולם משחטא ואכל מפרי העץ שנאסר עליו, אמר לו הקב"ה שמכאן ואילך אם יאכל ממנו – ימות, שהרי כבר יש לו דעה.

ג, א  וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם… וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה…

איך דיבר הנחש עם האשה?

  • רב סעדיה גאון:הנחש, כמו גם האתון של בלעםלא דיברו, אלא המלאך דיבר עבורם.
  • אבן עזרא: עד שהתקלל, היה הנחש מדבר ואף היה הולך בקומה זקופה, הקב"ה נתן בו דעת.
  • חזקוני: הקב"ה פתח את פי הנחש, כשם שפתח את פי האתון של בלעם.

ג, יד  וַיֹּאמֶר… אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה

מדוע לא שאל הקב"ה את הנחש לפשר מעשהו, כפי שעשה עם אדם וחוה, טרם שגזר את ענשו?

  • רד"ק: בעוד לאדם ולאשתו היתה טענה, אם כי חלושה, הרי שידע שלנחש אין טענה כלל, ועל כן קילל אותו מיד, ולא המתין לשאול אותו לפשר מעשהו.
  • תולדות יצחק: משום שהנחש לא עבר על איסור אכילה מעץ הדעת, כאדם וחוה, אלא החטיא אותם. למדנו שעונש המחטיא גדול מענשו של החוטא. הקב"ה לא פנה לנחש שחטאו היה חמור יותר.

ג, כד  וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים…

לאחר שכתבה התורה בפסוק הקודם 'וַיְשַׁלְּחֵהוּ… מִגַּן עֵדֶן', מדוע שבה וכתבה שגורש מגן עדן?

  • אבן עזרא: בפסוק הקודם כתבה התורה ששלח אותו מגן עדן. פסוק זה אינו שב על הגירוש, אלא מתאר את שאירע בעת שגירשו מגן עדן.
  • תולדות יצחק: הקב"ה לא רצה שימות ביום שבו נברא, כדי שיהיה קיום והמשך לעולם, ועל כן תחילה 'וַיְשַׁלְּחֵהוּ… מִגַּן עֵדֶן', גרם לו שיצא, כשליח למלא שליחות, למשימת שמירה ועיבוד הגן. הקב"ה סבר שאם יאמר לו שמגרשו מגן עדן, הוא יסרב לצאת, גם אם עקב כך ימות שם. משיצא חוץ לגן, סגר הקב"ה את שער הגן, שלא יכנס שוב, כפי שכתוב "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם".

ד, ח  וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ

מדוע ציינה התורה את המיקום שבו התנהל הויכוח?

  • רד"ק: משום יראת אביו לא עשה זאת קין בפניו, אלא שמר את כעסו עד שהיו שניהם בשדה, כל אחד במשימתו. שם בשדה, הרחק מאביו התקוטט עימו מתוך כעסו עליו והרגו.
  • בכור שור: התורה מדגישה שקין פעל בערמה, כשהבל חשב שקין התפייס עימו והסיח דעתו מלהישמר ממנו. קין ניצל את היסח הדעת של הבל, בעת שהיו בשדה והרג אותו.

ד, יא  וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ

"אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה", מדוע קילל את האדמה, על מעשה קין?

  • ספורנו: הקב"ה קילל את קין, שלא יהנה מטובת האדמה ולא ישתמש בה, משום שעשה בה שימוש שלילי, לכסות את דמי אחיו לאחר שהרגו.
  • מלבי"ם: הקב"ה לא קילל את האדמה, אלא אמר לקין שהאדמה בעצמה תקלל ותעניש אותו על מעשהו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן