בריאת האור ביום הראשון או הרביעי

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר (א, ג)

באיזה יום נברא האור, ביום הראשון או ביום הרביעי?

  • חגיגה יב ע"א: "ואור ביום ראשון איברי, והכתיב 'וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם' וכתיב 'וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי'? כדרבי אלעזר דאמר רבי אלעזר: אור שברא הקב"ה ביום ראשון, אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזו מהן… ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבא… וחכמים אומרים: הן הן מאורות שנבראו ביום ראשון ולא נתלו עד יום רביעי".
  • רד"ק: המאורות נבראו ביום הראשון, אולם אורם החל להאיר רק ביום הרביעי, כפי שאמרו חז"ל "אמר רבי יהושע בן לוי: כל מעשה בראשית – בקומתן נבראו, בדעתן נבראו, בצביונם נבראו".
  • ר"ן: ביום הראשון נבראו המאורות, והבדילו בין היום ללילה, אך לא היו שלמים, ורק ביום הרביעי התעצמו ונעשו למאורות.
  • כלי יקר: האור שנברא ביום הראשון היה אור גדול ונגנז לצדיקים. המאורות שנתלו ביום הרביעי אינן עצם האור, אלא קיבלו את אורם מניצוץ אור העליון שנברא ביום הראשון.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן