בחירת השליחים – שלח לך אנשים

שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם (יג, ב)

מדוע הקב"ה אמר למשה 'שלח לך אנשים'? הוסיף את המילה 'לְךָ'?

רש"י: לדעתך, אני איני מצוה לך, אם תרצה – שלח.

חזקוני: גלוי וידוע לפניו שלא היתה דעתו של הקב"ה שלימה, שישתלחו.

רבי חיים פלטיאל: הקב"ה אמר למשה: איני מצוה לך מעצמי לכתחילה לעשות, אלא רק אם תרגיש בדעתם שהם רוצים לזה אז תשלח.

הדר זקנים: משל למלך שהיה לו כרם ועשה יין טוב. אמר לעבדיו: הכניסו ייני בביתי. כיון שהחמיץ, אמר להם: הכניסוהו בבתיכם. כך הקב"ה, כיון שהיו צדיקים, אמר: 'אספה לי שבעים איש' וכיון שראה מעשיהם כעורים, אמר: 'שלח לך אנשים'.

כלי יקר: רוב בני אדם טועים ואינם מצליחים לאבחן לעומק, בפרט לא מי שמתחזה ומתחנף, ומראה עצמו כאדם כשר. הקב"ה אמר למשה: אתה תראה ברוח הקודש אם האנשים כשרים לשליחות זו. רק אנשים שבעיניך נראים כאנשים חשובים, ולא אותם שהם אנשים בעיני זולתך, כי יתכן שאין "תוכם כברם".

אור החיים: הקב"ה אמר למשה: לך הם צדיקים, אבל אני יודע שהם רשעים.

 

עגלת קניות

רוצים לקבל מסרון יומי לנייד במגוון נושאים?

טעימה מהפרשה

רעיונות ערבים על פרשיות השבוע

שפע רעיונות וחומרים
על פרשיות השבוע ומועדים מחכים לכם

לאן לשלוח?

מלאו את הטופס וקבלו
קבצי הלכה מתומצתים , ברורים ומותאמים.

דילוג לתוכן